جنبش اعتراضی زنان: حکومت خودخوانده طالبان تهدیدی جدی برای نسل جوان افغانستان است


 جنبش اعتراضی زنان: حکومت خودخوانده طالبان تهدیدی جدی برای نسل جوان افغانستان است

جمهوری مدارا:  یکی از نهادها جنبش اعتراضی زنان موسوم به «کمیته هنر و فرهنگ» حاکمیت گروه طالبان را برای نسل جوان کشور یک تهدید جدی دانسته و نسبت به فرار جوانان از افغانستان ابراز نگرانی کرده است.

این نهاد امروز (دوشنبه 16 میزان) با نشر بیانیه‌ای گفته است که میلیون‌ها جوان که آرزویی برای آینده بهتر داشتند، قربانی سیاست‌های سرکوب‌گرانه گروه طالبان شده و اکنون به فرار از کشور و مهاجرت به خارج می‌اندیشند.

در بیانیه این نهاد با اشاره به اینکه افغانستان یکی از جوان‌ترین جمعیت‌های جهان را دارد، بازگشت طالبان به قدرت، عامل بحران‌های عمیق در زندگی جوانان به‌ویژه دختران خوانده شده است.

این کمیته گفته است که نقض گسترده حقوق بشری مردم افغانستان بخصوص دختران و جوانان تحت عنوان «تطبیق شریعت و امر به معروف» فساد، قوم‌گرایی، بیکاری و فقر، جایگزین شدن مدارس جهادی با نهاد‌های آموزش مدرن، و در کل طالبانیزه کردن جامعه، افغانستان را به «مرز نابودی اجتماعی و فرهنگی» کشانده است.

در بیانیه کمیته هنر و فرهنگ آمده است: «بسیاری از خانواده‌ها برای نجات فرزندانشان از پیوستن به گروه‌های افراطی نظیر طالبان و داعش، آنها را به ترک کشور ترغیب می‌نمایند و این وضعیت به ایجاد بحران مهاجرتی بی‌سابقه‌ای انجامیده که نه‌تنها آینده جوانان افغانستان، بلکه سرنوشت کل جامعه را در معرض تهدید قرار داده است

کمیته هنر و فرهنگ می‌گوید که فضای ترس و نا امیدی از آینده‌ مبهم، سلب امنیت فکری و ذهنی، افزایش بیماری‌های روحی و روانی و آمار خودکشی در میان جوانان و فرار مغزها از افغانستان به صورت چشم گیری افزایش پیدا کرده است.

این جنبش اعتراضی می‌گوید آنچه این ناامیدی‌ها را تشدید کرده حمایت جامعه جهانی از طالبان تحت عنوان تعامل با این گروه است؛ در حالیکه این گروه نه‌تنها به هیچ‌‌یک از تعهدات بین‌المللی خود عمل نکرده‌اند، بلکه افغانستان را به مأمنی برای تروریستان جهانی مبدل کرده‌ و هر روز و حشتناک‌تر از دیروز حقوق بشر را نقض می‌کنند.

اعضای نهاد که می‌گویند خود به دلیل ترس از گروه طالبان به بیرون از افغانستان فرار کرده اند، از جامعه جهانی می‌خواهند که حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و این گروه را از فهرست گروه‌های تروریستی خود خارج نکنند.

در بیانیه کمیته فرهنگ و هنر قابل ضمن تأکید به سرنگونی رژیم گروه طالبان، از جامعه بین المللی خواسته شده است که اعمال فشار بر این گروه را تشدید کرده و از شکل‌گیری حکومتی مشروع و دموکراتیک‌ در افغانستان، که جوانان بتوانند در آن نقشی فعال و مؤثر داشته باشند، حمایت کنند.

این درحالی است که نهادهای بین المللی وابسته به سازمان ملل متحد از جمله سازمان بین المللی مهاجرت از مهاجرت گسترده مردم افغانستان پس از باز گشت دوباره گروه طالبان به قدرت خبر داده می‌گوید رقم افرادی افغانستان ترک می کنند دوبرابر کسانی است که به این کشور باز می‌گردند.

مطالب مرتبط