دولت ایران می‌خواهد تا پایان سال جاری دو میلیون مهاجر فاقد مدرک را از این کشور اخراج کند


 دولت ایران می‌خواهد تا پایان سال جاری دو میلیون مهاجر فاقد مدرک را از این کشور اخراج کند

جمهوری مدارا: فرمانده عمومی نیروی انتظامی ایران، احمد رضا رادان، بار دیگر بر اخراج اجباری مهاجران از آن کشور تاکید کرده و گفته است که تا پایان سال جاری خورشیدی، قرار است دو میلیون مهاجر فاقد مدرک را از ایران اخراج کنند.

گفته می‌شود که بیش از 90 درصد شهروندان خارجی مقیم ایران را مهاجران افغانستان تشکیل می‌دهند که اکثر آنان بدون داشتن مدارک معتبر اقامت، وارد ایران شده و در آن کشور به سر می‌برند.

این مقام ایرانی در مصاحبه با یکی از تلویزیون‌های ایران به مهاجرانی که فاقد مدارک قانونی اند، مهلت داد تا پایان سال جاری به کشورهای شان بازگردند.

پیشتر وزیر داخله ایران نیز ضمن تأکید به خروج  مهاجران فاقد مدرک از آن کشور گفته بود که ایران ظرفیت پذیرایی از مهاجران و اتباع کشورهای بیگانه را ندارد.

پس از به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان در افغانستان، روند اخراج اجباری افغانستان از دو کشور ایران و پاکستان آغاز شد و با گذشت سه‌سال همه روز شدت می یابد.

فرمانده نیروهای انتظامی ایران گفته است که: «ما بیش از ۵۰۰هزار نفر را بازداشت و اخراج کرده‌ ایم. بر اساس این تلاش‌ها، بیش از ۲۵۰هزار مهاجر دیگر به خواست خودشان از مرزها بیرون شده‌ اند که شمار مجموعی آنان، به ۷۵۰هزار نفر می‌رسد

این مقام دولت ایران گفته است که دولت آن کشور  قطعاً پروسه اخراج مهاجران فاقد مدرک را انجام می‌دهد. او همچنین گفته است که مردم ایران نمی توانند به مهاجران فاید مدرک و اسناد اقامتی کار بدهند یا به آنها خانه کرایه بدهند.

بر بنیاد آمار ملل متحد، از سال ۲۰۲۲ تا اکنون نزدیک به هشت میلیون شهروند افغانستان کشورشان را ترک کرده اند که از این تعداد ۸۵ درصد به کشورهای همسایه، عمدتاً ایران و نزدیک به یک میلیون آنان به اروپا رفته مهاجر شده اند.

سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان با نشر گزارشی از افزایش اخراج اجباری و برگشت مهاجران افغانستان از ایران خبر داده و گفت که تنها در ماه گذشته میلادی، ۲۳۰هزار مهاجر به کشورشان برگشته اند.

این سازمان بین المللی اما گفته است که پس از باز گشت دوباره گروه طالبان به قدرت رقم افرادی که افغانستان ترک می‌کنند دوبرابر کسانی است که به این کشور باز می‌گردند.

مطالب مرتبط