وضعیت حقوق بشری مردم افغانستان در شش ماه گذشته وخیم‌تر شده است


 وضعیت حقوق بشری مردم افغانستان در شش ماه گذشته وخیم‌تر شده است

جمهوری مدارا: بیش از 90 درصد شرکت کنندگان یک نظر سنجی که توسط سازمان حمایت از خبرنگاران انجام شده است، گفته اند که در شش ماه گذشته وضعیت حقوق بشری در افغانستان «وخیم‌تر» شده است.

سازمان حمایت از خبرنگاران به تازه‌گی گزارشی را از یک نظر سنجی آنلاین منتشر کرده است که در آن به ارزیابی حقوق زنان در افغانستانی تحت تسلط گروه طالبان پرداخته شده است.

بیش از ۹۳ درصد از شرکت‌کنندگان این نظرسنجی گفته اند که در شش‌ماه گذشته اوضاع حقوق بشری وخیم‌تر شده است و بیش از ۹۲ درصد شرکت کنندگان این نظر سنجی نیز پیش‌بینی کرده اند که وضعیت حقوق بشر در شش ماه آینده نیز بدتر خواهد شد.

این نظرسنجی به هدف دریافت دیدگاه زنان افغانستان در مورد حقوق و شرایط زندگی اجتماعی‌ آنان در داخل و خارج از کشور انجام شده و در آن ۱۰۷ زن به عنوان گروه نمونه در 19 ولایت و چند کشور شرکت کرده‌اند.

براساس گزارش این نظر سنجی، ۶۲.۶ درصد زنان شرکت کننده شاهد خشونت، قربانی خشونت و یا هم شاهد از دست دادن حقوق اساسی خود بوده‌‌اند.

در گزارش آمده است که فقط ۳۷ درصد زنان گفته‌اند که حقوق آنان نقض نشده است؛ اما تعدادی زیادی نیز گفته‌اند که به دلیل ترس و ناتوانی در ارائه شواهد از تجربیات خود، احساس ناامنی می‌کنند.

بر بنیاد گزارش سازمان حمایت از خبرنگاران، با بازگشت دوباره گروه طالبان، افغانستان به طور چشم‌گیری در زمینه حقوق زنان به عقب برگشته شده است.

گروه طالبان با بدست گرفتن دوباره قدرت در افغانستان، محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را بر زندگی مردم افغانستان به ویژه زنان وضع کرده و آنان را از زندگی اجتماعی حذف کرده اند.

سازمان حمایت از خبرنگاران با اشاره به این‌که زنان قبلاً در دولت، رسانه‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی کار می‌کردند، گفته است که منع کار زنان از سوی طالبان، نه‌تنها حقوق اساسی انسانی آنان را نقض کرده؛ بلکه روند توسعه و بازسازی افغانستان را به مشکل مواجه کرده است.

مطالب مرتبط