دیده‌بان حقوق‌بشر: زنان نظامی حکومت پیشین تحت حاکمیت طالبان وضعیت نگران کننده دارد


 دیده‌بان حقوق‌بشر: زنان نظامی حکومت پیشین تحت حاکمیت طالبان وضعیت نگران کننده دارد

جمهوری مدارا: سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر با نشر گزارشی می‌گوید زنان نظامی حکومت پیشین افغانستان، تحت حاکمیت طالبان دچار مشکلات شدید است و حتا آن‌ها زندگی پنهانی دارند.

در گزارشی که این نهاد امروز پنج‌شنبه ۱۹ میزان، به نشر رسانده می‌گوید؛ زنان نظامی حکومت سابق از سوی افراد طالبان همواره تهدید شده‌اند و اکنون زیر اداره این گروه با مشکلات فراوان مواجه‌اند.

هم‌چنان یافته‌های سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر نشان می‌دهد که خانواده‌های زنان نظامی حکومت پیشین در حاکمیت گروه طالبان در امنیت نیست و آنان از ترس شناسایی به‌گونه مخفیانه در داخل کشور به سر می‌برند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با ۲۴ زن نظامی حکومت پیشین گفتگو کرده که از این جمله با ۱۰ تن آن‌ها بصورت حضوری و با 14 تن آنان از راه دور بصورت آنلاین در پنچ ولایت افغانستان مصاحبه کرده است.

این گزارش افزوده است که این زنان نظامی از سوی افراد گروه‌ طالبان با تماس‌های تلفنی تهدید شده و از آنان خواسته است که به اداره این گروه مراجعه کنند.

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر هم‌چنین گفته است که زنان نظامی در دوران حکومت پیشین نیز مورد آزار و اذیت قرار داشتند و آنان به خاطر رابطه جنسی در ازای ارتقا یا جلوگیری از اخراج تحت فشار قرار می‌گرفتند.

بربنیاد این گزارش شماری از زنان نظامی حکومت پیشین به دلیل تهدید از سوی گروه طالبان و فراهم نبودن کار مجبور به ترک وطن شده‌اند و به کشورهای همسایه پناه بردند؛ که اکنون در آن‌جا نیز با مشکلات روحی، روانی و اقتصادی روبرو هستند.

از سوی دیگر این گزارش می‌گوید زنان نظامی حکومت پیشین از دو لحاظ قربانی شدند. اول اینکه از سوی همکاران شان مورد آزار و اذیت و سوء استفاده‌های جنسی قرار می‌گرفتند، و دوم از طرف کشورهای پناهنده پذیر نادیده گرفته شده و برای آنان پناهنده‌گی داده نشده است.

با نشر این گزارش، سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر خواستار توقف آزار و اذیت زنان نظامی دولت پیشین شده و از گروه طالبان خواسته است تا امنیت آن‌ها را تامین نمایند.

مطالب مرتبط