گروهی از نویسندگان و چهره‌های مردمی به تخریب تندیس شهید مزاری و غازی امان‌الله‌خان واکنش نشان دادند


 گروهی از نویسندگان و چهره‌های مردمی به تخریب تندیس شهید مزاری و غازی امان‌الله‌خان واکنش نشان دادند

جمهوری مدارا: دیروز چهارشنبه، بیستم ماه سرطان، گروهی از نویسندگان، استادان دانش‌گاه، بزرگان و برخی از شخصیت‌های پر نفوذ مردمی با نشر اعلامیه‌ای در رابطه با تخریب تندیس غازی امان‌الله خان و شهید مزاری، خواستار توقف هرچه زودتر این‌گونه رویدادها از طرف طالبان شده‌اند.

در اعلامیه آمده است که طالبان در آستانه‌ی سومین سال‌روز تسلط خود در افغانستان و هم‌زمان با آغاز ماه محرم با خلق چنین اتفاق‌های مشکوک و نفاق افگنانه؛ باعث جریحه‌دار کردن احساسات میلیون‌ها شهروند در کشور شده و زمینه‌ی اختلاف را با این ‌نوع عمل خود که بر گرفته شده از نابردباری و نگاه حذفی‌ست در بین ملت و حکومت ایجاد کرده است.

هم‌چنان در اعلامیه ذکر شده که اگر طالبان ادعا می‌کنند که جنگ پایان یافته و حکومت سراسری مستقر شده است، پس باید دشمنی‌ها پایان بیابد، خشم‌ها فرو نشیند، شعله‌های انتقام خاموش شود، کشور خانه‌ی مشترک همه تلقی شود و تنوع دیدگاه، علایق و باورهای تمام شهروندان باید به رسمیت شناخته شده و از سوی حکومت احترام شود.

نویسندگان این اعلامیه، با ذکر مثال از جوامع پیش‌رفته؛ ثبات آنان را برایند احترام به تفاوت‌ها میان آن‌ها دانسته و ارزش به نمادها، شخصیت‌ها و قهرمانان گروه‌های مختلف را رمز موفقیت و پیش‌رفت آن‌ها عنوان کرده است.

هم‌چنان از مسئولین حکومت طالبان خواستار توقف عمل هم‌چون گروه‌های تنگ‌نظر و حذف‌اندیش شده، تداوم این‌گونه کارها را مایه‌ی کینه و عقده بین مردم و حکومت و تهدیدی برای امنیت و ثبات کشور دانسته است.

این در حالی‌ست که چند روز قبل سنگ‌نمای شهید مزاری در غرب کابل و پیش‌تر از آن سنگ‌نمای غازی امان‌الله خان، پادشاه آزادی‌خواه افغانستان در بندر تورخم از سوی گروهی مربوط به طالبان تخریب شده و باعث برانگیختاندن احساسات و واکنش‌های زیادی در میان مردم و فضای مجازی شده بود.

مطالب مرتبط