عفو بین‌الملل: گروه طالبان به نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان پایان دهد


 عفو بین‌الملل: گروه طالبان به نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان پایان دهد

جمهوری مدارا: سازمان عفو بین‌الملل از گروه طالبان خواسته تا به نقض گسترده حقوق بشر در افغانستان پایان دهد.

این در خواست در پی گزارش اخیر سازمان ملل متحد در مورد عمل‌کرد وزارت امر به‌معروف گروه طالبان مطرح شده است.

در گزارش اخیر سازمان ملل‌متحد که توسط دفتر نمایندگی این سازمان در کابل تهیه و نشر شده است، از نقض فاحش حقوق بشر توسط وزارت امر به‌معروف گروه طالبان پرده برداشته شده است.

براساس این گزارش، در حدود سه سال گذشته بیش از هزار مورد نقض حقوق بشر  توسط ماموران امر به‌معروف گروه طالبان در افغانستان ثبت شده است.

در گزارش سازمان ملل متحد آمده است که ماموران امر به معروف گروه طالبان به صورت خودسرانه شماری از مردم افغانستان را مجازات کرده اند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز گذشته منتشر شد تاکید کرده است که برمبنای معاهداتی که افغانستان عضو آن است، به مصونیت و جنایات گروه طالبان تحت قوانین بین‌المللی باید خاتمه داده شود.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است گزارش اخیر سازمان ملل متحد در مورد عمل‌کرد وزارت امر به‌معروف گروه طالبان نقض گسترده حقوق بشر و آزادی‌های مردم افغانستان را آشکار کرده است.

گزارشی که اخیرا توسط دفتر نمایندگی سازمان‌ملل‌متحد مبنی بر نظارت اخلاقی وزارت امر به‌معروف گروه طالبان در افغانستان منتشر شده است، حاکی از گسترش نقش این وزارت بر اعمال محدودیت بر زندگی مردم افغانستان است.

این سازمان همچنین خواستار پایان یافتن نظارت اخلاقی وزارت امر به‌معروف گروه طالبان بر زندگی شهروندان افغانستان شده است.

این سازمان معتقد است که نظارت اخلاقی یک ساختار نهادینه شده از تبعیض بر مردم افغانستان، زندگی زنان ‌و دختران را در این کشور به گونه‌ای نا متناسب تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است که ادامه این نقش وزارت امر به‌معروف گروه طالبان ارزش‌های حقوق بشری را در افغانستان نابود می‌کند.

گزارش سازمان ملل متحد حاکی از این است که موجودیت و فعالیت‌های وزارت امر به معروف گروه طالبان عرصه‌های مختلف زندگی مردم افغانستان به خصوص زنان را تحت تاثیر قرار داده است.

مطالب مرتبط