اظهارات بی سابقه والی بامیان در مورد اجرای مناسک مذهبی پیروان اهل تشیع در افغانستان


 اظهارات بی سابقه والی بامیان در مورد اجرای مناسک مذهبی پیروان اهل تشیع در افغانستان

جمهوری مدارا: ملا سرحدی والی گروه طالبان در ولایت بامیان از نحوه نماز خواندن و خواندن کلمه توحید توسط شیعیان انتقاد کرده است.

این مقام طالبان در اول ماه محرم در قریه بام‌سرای دره فولادی در جمع مردم سخنرانی تندی ایراد کرده و به صراحت در مورد چگونگی اجرای مناسک مذهبی و دینی پیروان مذهب تشیع سخن گفته است.

ملاسرحدی از اینکه پیروان اهل تشیع نماز روزانه را در سه وقت ادا می‌کنند انتقاد کرده گفته است در اسلام نماز پنج وقت خوانده می‌شود.

والی طالبان درسخن‌رانی خود خطاب به مردم بامیان گفته است که کلمه را یاد بگیرید و نماز را درست بخوانید.

پیروان اهل تشیع برمبنای دستور و هدایات پیشوایان مذهبی خود مناسک و آیین‌های مذهبی شان را اجرا می‌کنند.

پس از تسلط دوباره گروه طالبان بر افغانستان، این گروه برای جرای مناسک آیینی اقلیت‌های مذهبی از جمله شیعیان محدودیت‌های فراوان وضع کرده است.

ملا سرحدی هم‌چنین به مردم بامیان گفته اشت که شما کلمه توحید را درست نمی‌خوانید و وقت آن رسیده است نحوه درست کلمه توحید را فرا بگیرید.

هم‌چنان ملا سرحدی در محفل‌ها و جلسات مردمی، از گوشت ذبیحه‌ی مردم هزاره هیچ وقت نخورده و به بهانه‌های مختلف با نخوردن گوشت، هزاره‌های بامیانی را تحقیر کرده است. ظاهرا دلیل این عمل سرحدی مساله‌ای است که اکنون خود بیان کرده چون هزاره‌ها کلمه را نمی‌دانند، ذبیحه شان را استفاده نمی‌کند.

اظهارات والی طالبان در بامیان، در نوع خود بی‌سابقه‌ترین اظهار نظری است که تا اکنون از یک مقام رسمی طالبان بیان شده باشد.

او به پیروی مطلق مردم از حکومت طالبان در بامیان تأکید کرده و از وضع محدودیت‌های جدی این گروه بر اجرای مراسم ماه محرم در بامیان خبر داده است.

والی طالبان به مردم بامیان دستور داده که در بیرون از مسجد علم‌کشی و سینه‌زنی نکنند و نیز از نصب بیرق‌های محرمی در اماکن عمومی به‌صورت جدی خودداری شود.
 

مطالب مرتبط