جبهه آزادی: طالبان می‌خواهند روحیه مقاومت و ایستادگی در بین مردم افغانستان از بین برود


 جبهه آزادی: طالبان می‌خواهند روحیه مقاومت و ایستادگی در بین مردم افغانستان از بین برود

جمهوری مدارا: جبهه آزادی می‌گوید گروه طالبان می‌خواهد از طریق محدود کردن مراسم و فعالیت‌های مذهبی، روحیه مقاومت و ایستادگی را در بین مردم افغانستان از ببرد.

این جبهه در اعلامیه‌ای که منشتر کرده گفته است که طالبان با اعمال  فشار و وضع محدودیت، می‌خواهند مردم را به اطاعت مطلق از نظام امارت طالبانی مجبور سازند.

جبهه آزادی محدودیت‌های وضع شده بر مراسم محرم را بیان‌گر ترس گروه طالبان از تقویت انگیزه ایستادگی در برابر ظلم این گروه بر مردم افغانستان تلقی کرده است.

در اعلامیه‌ی این جریان سیاسی هم‌چنین گفته شده است که محدودیت‌های اعمال شده از سوی گروه طالبان بر مراسم محرم بیان‌گر تلاش این گروه برای یکسان‌سازی و هویت‌زدایی در افغانستان است.

این جبهه می‌گوید که گروه طالبان تلاش می‌کنند با این روش، مردم را افغانستان را از هویت‌، مذهبی و  تجلیل از مناسبت‌های تاریخی آنان محروم کنند.

گروه طالبان برای برگزاری مراسم تجلیل از عاشورای حسینی، محدودیت‌های فراوانی را وضع کرده است.

نیروهای مسلح این گروه در ولایات هرات، کابل و بامیان پرچم‌های محرمی را از روی بام و خانه‌های مردم پایین کشیده و آن را پاره کردند.

براساس گزارش رسانه‌های خبری و واکنش مردم در شبکه‌‌های اجتماعی، نیروی نظامی گروه طالبان در مواردی از توهین و تحقیر پیروان اهل تشیع نیز دریغ نکرده اند.

جبهه آزادی به عنوان یکی از جریان‌های سیاسی مخالف طالبان، از مردم خواسته است که در برگزاری مراسم مذهبی شان، به نیروهای این گروه اجازه  مزاحمت و ممانعت ندهند.

در جریان برگزاری مراسم محرم در شهر هرات، گزارش شده که نیروهای استخبارات طالبان هفت نفر از مردم هزاره و شیعه را در شهرک جبرئیل هرات باز داشت کردند.

تجلیل از عاشورا نماد همدلی بین مردم افغانستان بوده است

جبهه آزادی در اعلامیه خود گفته است که تجلیل از عاشورای حسینی نماد همدلی و همگرایی بین مردم افغانستان اعم از پیروان مذهب تشیع و تسنن بوده است.

قبل از تسلط گروه طالبان بر افغانستان، روز عاشور تعطیلی رسمی بود، چهره‌های سیاسی و علمای اهل سنت برای تجلیل از روز عاشورا در تکیه‌خانه‌ها و مساجد در کنار پیرون اهل تشیع حضور می‌یافتند.

گروه طالبان در دستورالعملی که برای نحوه تجلیل از عاشورا و ماه محرم صادر کردند، از شیعیان خواسته بودند که هیچ فرد سنی را در مراسم تجلیل از محرم دعوت نکنند.

این گونه دستور در مورد چگونگی تجلیل از عاشورا برای نخستین بار در افغانستان صادر شده است.

واکنش‌های گسترده به وضع محدودیت بر مراسم عاشورا

این دستور العمل و سایر محدودیت‌های وضع شده بر شیعیان، واکشن‌های گسترده‌ای را در پی داشت.

از میان واکنش‌های که نسبت به این محدودیت‌ها ابراز شده است، جبهه آزادی آن را آزار و اذیت عزاداران  و یک عمل غیر انسانی خوانده است.

پیشتر شورای مقامومت ملی دیگر جریان سیاسی مخاف گروه طالبان نیز این محدودیت‌ها را محکوم کرده و آن را خلاف ارزش‌های انسانی و اسلامی عنوان کرده بود.

مردم افغانستان به شکل گسترده از اقدامات محدود کننده طالبان بر مراسم محرم به شدت انتقاد کرده و آن را غیر قابل تحمل خوانده اند.

گروه طالبان محدودیت‌های وضع شده بر مراسم ما محرم را تلاش برای تأمین امنیت خوانده است.

این درحالی است که گفته می‌شود که این گروه با برخی از آیین‌های مربوط به عاشورای حسینی به‌شدت مخالف اند.

در یک مورد، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات برخی از آیین‌های مربوط به مراسم عاشورا را بدعت سیاسی و خارجی خوانده و تاکید کرد که جلو آن باید گرفته شود.

شماری از مردم در منطقه چنداول کابل در برابر نیروهای طالبان برای پایین کردن پرچم‌های محرم مقاومت کرده و در هرات نیز مردم به نشانه اعتراض در داخل شهر با پرچم‌های محرمی گشت زنی کردند.

مطالب مرتبط