از روز عاشورا با تدابیر شدید امنیتی و وضح محدودیت در کابل تجلیل شد


 از روز عاشورا با تدابیر شدید امنیتی و وضح محدودیت در کابل تجلیل شد

جمهوری مدارا: امروز سه‌شنبه 26 سرطان، از روز عاشورای حسینی (دهم محرم) تحت  تدابیر شدید امنیتی و حضور سنگین نیروهای امنیتی طالبان در کابل تجلیل شد.

تجلیل از مراسم ماه محرم و روز عاشورا با محدودیت‌های گسترده‌ای وضع شده از سوی طالبان‌ به همراه بود.

در روزهای گذشته بارها گزارش شده بود که نیروهای امنیتی طالبان در ولایات هرات، کابل و بامیان محدودیت‌های فراوانی برای اجرای مراسم محرم وضع کرده و در مواردی با عزاداران برخورد بد نیز کرده اند.

از دهم محرم (روز عاشورا) همه ساله در افغانستان به شکل گسترده تجلیل می‌شود.

گفته می‌شود که تجلیل از این مناسبت امسال در مقایسه با سال‌های گذشته آن قدر گسترده نبوده است.

منابع مردمی از دشت برچی در غرب کابل به رسانه‌ها گفته اند که طالبان در چندین مورد از جمله در منطقه گولایی مهتاب قلعه مجلس عزاداری را برهم زده و عزاداران پراگنده کرده اند.

از دهم محرم در بسیاری از کشورهای اسلامی با برگزاری مجالس عزاداری تجلیل می‌گردد.

در افغانستان قبل از سقوط دولت به دست طالبان، روز عاشورا تعطیلی عمومی بود اما گروه طالبان پس از در اختیار گرفتن قدرت در افغانستان، تعطیلی روز عاشورا و برخی تعطیلی‌های رسمی دیگر را از تقویم حذف کرده اند.

امروز سه‌شنبه نیز گروه طالبان فعالیت شبکه‌های مخابراتی را در کابل متوقف کرده بودند.

از هرات نیز گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای طالبان پنج عکاس و فیلم‌بردار را که می‌خواستند از مراسم عاشورا در این شهر عکس بگیرند و تصویر برداری کنند، را باز داشت کرده اند.

 برخی خبرنگاران نیز گفته اند که به گونه مستقلانه اجازه پوشش از روز دهم محرم را نداشته‌اند.

گزارش‌های دیگر حاکی از این است که مقام‌های گروه طالبان به حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان اجازه نداده است که در مراسم تجلیل از عاشورای حسینی شرکت کند.

این گروه در دستور العملی که پیش از این برای چگونگی تجلیل از عاشور صادر کرده بود، از شیعیان شهر کابل خواسته بودند که هیچ فرد سنی را در مراسم تجلیل از عاشورا دعوت نکنند.

در گذشته شخصیت‌های سیاسی و علمای اهل سنت در مجالس تجلیل از محرم و به خصوص روز عاشورا در مساجد و تکیه خانه‌های شیعیان حضور می یافتند.

گروه طالبان گفته اند که محدودیت‌های وضع شده بر مراسم ماه محرم را به خاطر حفظ امنیت مردم اعمال کرده اند. اما مردم می‌گویند برخی از این محدودیت‌ها هیچ ربطی به امنیت ندارد.

مطالب مرتبط