رهبر گروه طالبان به مقام‌های امنیتی این گروه دستور اطاعت داده است


 رهبر گروه طالبان به مقام‌های امنیتی این گروه دستور اطاعت داده است

جمهوری مدارا: وزارت داخله گروه طالبان گفته است که ملاهبت‌الله، رهبر طالبان در دیداری که با مقام‌های امنیتی این گروه داشته، به آن‌ها دستور اطاعت و هماهنگی داده است.

رسانه‌های خبری هر ازگاهی از اختلاف بین مقام‌های طالبان با رهبر این گروه خبر می‌دادند و نیز مقام‌های این گروه بارها از عملکرد رهبر شان انتقاد و ابراز نارضایتی کرده است.

روز یک‌شنبه‌ی این هفته، سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت داخله، ملایعقوب سرپرست وزارت دفاع و عبدالحق وثیق رئیس اداره‌ی استخبارات گروه طالبان با ملاهبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه در ولایت قندهار دیدار کردند.

درپی این دیدار، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان با انتشار یاداشتی در شبکه‌ی ایکس نوشت که دراین دیدار علاوه بر مقام‌های امنیتی، شماری دیگری از مسئولان بلند پایه طالبان نیز شرکت داشته اند.

اطاعت از رئیس الوزرا

عبدالمتین قانع سخن‌گوی وزارت داخله گروه طالبان به شبکه تلویزیونی طلوع گفته است که رهبر طالبان در این دیدار به مقام‌های امنیتی این گروه دستور داده  که از فرمان‌ها و احکام او و رئیس الوزرا اطاعت کنند.

محمدحسن آخوند یکی از رهبران گروه طالبان، ریاست وزیران این گروه را در کابل به عهده دارد، و ملاهبت‌الله آخوند زاده رهبر طالبان که تاکنون کسی او را ندیده است، در قندهار به سر می‌برد.

ناظران بدین باور اند که تأکید رهبر گروه طالبان به مقام‌های امنیتی گروه طالبان برای اطاعت از او و رئیس الوزرای این گروه، بیان‌گر اختلاف و دو دسته‌گی در بین رهبران گروه طالبان است.

ذبیح‌الله مجاهد هم‌چنین گفته بود که مقام‌های امنیتی طالبان از پیشرفت و اجراآت خود در زمینه‌های کاری ادارات تحت اثر شان به رهبر گروه طالبان توضیح داده است.

سخن‌گوی وزارت داخله طالبان به تلویزیون طلوع گفته است که رهبر این گروه به مسلکی شدن ادارات امنیتی تحت کنترل طالبان و به رفتار خوب با مردم تأکید کرده است.

تأکید رهبر طالبان به اطاعت پذیری مقام‌های امنیتی این گروه در حالی صورت می‌گیرد که سراج‌الدین حقانی وزیر داخله طالبان ،و ملا یعقوب پسر ملا عمر، رهبر پیشین گروه طالبان که سرپرستی وزارت دفاع این گروه را به عهده دارد، بارها از رهبر گروه طالبان انتقاد کرده اند.

دیدار سران طالبان پس از گزارش شورای امنیت

ذبیح‌الله مجاهد در مورد دیدار سران امنیتی گروه طالبان با رهبر این گروه گفته بود که در این جلسه مشکلات امنیتی بحث شد، او توضیحی بیشتری ارائه نکرده بود.

این دیدار پس از آن صورت می‌گیرد که در گزارش اخیر تیم نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، از حضور جنگ‌جویان القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان گزارش داده شده است.

در گزارش ارائه شده به شوری امنیت، تصریح شده است که افغانستان تحت حاکمیت طالبان به «پناهگاه امن گروه‌هایی مانند القاعده و داعش تبدیل شده است.»

در این گزارش هم‌چنین آمده است که برخورد حکومت طالبان با گروه‌های تروریستی سبب گسترش تروریسم به دیگر کشورهای همسایه افغانستان نیز خواهد شد.

این گزارش به صورت خاص به گروه القاعده اشاره کرده است که برای چندین دهه با طالبان رابطه داشته است.

 

مطالب مرتبط