سازمان داکتران بدون مرز: عوامل سوءتغذیه در افغانستان هم‌چنان پابرجا است


 سازمان داکتران بدون مرز: عوامل سوءتغذیه در افغانستان هم‌چنان پابرجا است

جمهوری مدارا: سازمان داکتران بدون مرز در گزارشی که به تازه‌گی نشر نموده است، از وضعیت بد کودکان مبتلا به سوءتغذیه در افغانستان خبر داه است.

در این گزارش هم‌چنین آمده است که وضعیت بد اقتصادی مردم افغانستان نشان می‌دهد که مردم این کشور متکی به حمایت‌های مراکز درمانی تحت حمایت سازمان ملل متحد است.

به گفته‌ی سازمان داکتران بدون مرز، مردم افغانستان به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی از عهده تأمین هزینه مالی در مراکز صحی خصوصی بیرون شده نمی توانند.

در گزارش سازمان داکتران بدون مرز آمده است که این سازمان در ولایت‌های هرات، قندهار و هلمند از طریق تغذیه‌درمانی، با سوءتغذیه حاد در افغانستان مقابله می‌کند.

این سازمان هم‌چنین تلاش دارد که قابلیت‌های پذیرش بیماران بیشتر در مراکز تحت‌حمایت خویش را افزایش دهد.

براساس این گزارش، عوامل سوءتغذی در افغانستان هم‌چنان پابرجا است و مردم برای دسترسی به مراقبت‌های صحی اولیه و اضطراری در حال تقلا هستند.

‎‎در گزارش این سازمان اشاره شده است که در سال ۲۰۲۳ در سه ولایت هرات، هلمند و قندهار بیش از ۱۰هزار و ۴۰۰ کودک زیر پنج سال را تحت درمان قرار داده است.

این گزارش هم‌چنین افزوده است که در چهار ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۲ هزار و چهارصد کودک مبتلا به سوءتغذیه را درمان کرده است.

تعدادی کودکانی که در مزاکز تحت حمایت سازمان بدون مرز تحت درمان قرار دارند، در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته، پنج درصد افزایش یافته است.

گفته می‌شود که این سازمان سال گذشته نزدیک به هفت هزار  کودک مبتلا به سوءتغذیه را در مراکز درمانی خود ثبت کرده است.

در گزارش این سازمان آمده است که پدران و مادران کودکان مبتلا به سوءتغذیه از وضعیت بد اقتصادی شکایت دارند و برای درمان و حفظ جان کودکان شان به سختی تلاش می‌کنند.

براساس این گزارش مادران شیرده نیز گفته‌اند که به دلیل نداشتن دسترسی به غذای کافی برای تأمین شیر کودکان شان به مشکل مواجه اند.

عدم مدیریت فرزند آوری در دهات و قریه‌‌ها نیز می‌تواند یکی از عوامل سوء تغذی کودکان و دسترسی به غذای کافی باشد.

‎‎پس از تسلط طالبان بر افغانستان، کمک‌های بین‌المللی و فعالیت سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان محدود شده است و گروه طالبان برنامه خاص برای جلب توجه سازمان‌‌های بین المللی ندارند.

مطالب مرتبط