طالبان ده‌هاتن از هزاره‌های ارزگان خاص را بازداشت کرده اند


 طالبان ده‌هاتن از هزاره‌های ارزگان خاص را بازداشت کرده اند

جمهوری مدارا: منابع محلی از منطقه شش‌پر در ولسوالی ارزگان خاص به رسانه‌ها گفته اند که بیشتر از 50 نفر باشندگان این منطقه از سوی طالبان باز داشت شده اند.

روزنامه اطلاعات روز به نقل از منابع خود درمنطقه شش‌پر گزارش داده است که این افراد در پیوند به قتل یک روحانی هزاره باز داشت شده اند که چند روز پیش توسط دو نفر در داخل یک مسجد به قتل رسیده بود.

پیشتر گزارش شده بود که رستم رحیمی یک عالم‌دینی هزاره توسط دو نفری که به گفته منابع محلی یونیفرم نیروهای طالبان را به تن داشته اند، کشته شده است.

اکنون گروه طالبان بیش از 50 نفر باشندگان این منطقه را در پیوند به قتل آقای رحیمی بازداشت کرده اند. به گفته منابع محلی، طالبان دیروز چهار شنبه 55 نفر از باشندگان منطقه شش‌پر را به اداره ولسوالی خواسته بوند که از آن میان 25 نفر را زندانی کرده اند.

دو روز بعد از کشته شدن رستم رحیمی، نیروهای طالبان هشت تن از باشندگان محل، همسایه‌ها و نزدیکان آقای رحیمی را به دلیل این‌که در مورد قتل او به رسانه‌ها اطلاع داده اند، زندانی کرده بودند.

منابع محلی گزارش داده اند که طالبان امروز (پنج‌شنبه، ۴ اسد)  نیز 38 تن از باشندگان این منطقه را احضار کرده‌اند که این افراد نیز بازداشت شده‌اند.

بازداشت مردم منطقه شش‌پر از سوی اداره محلی طالبان در ولسوالی ارزگان خاص در حالی صورت می‌گیرد که همسر آقای رحیمی گفته است قاتل او پشتون بوده اند.

گفته می‌شود همسر آقای رحیمی نخستین کسی بوده که به مسجد رفته و قاتلان شوهرش را دیده است.

قاتلان آقای رحیمی به بهانه‌ای این‌که تعویذ می‌گیرند او را به مسجد خواسته بودند و سپس با ضربات چاقو او را به قتل رسانده اند.

منابع محلی در منطقه شش‌پر تأکید می‌کنند که قاتل آقای رحیمی هزاره نه بلکه از پشتون‌ها است و طالبان برای این‌که در این حادثه کسی دیگری را به ناحق متهم کند، مردم منطقه را تحت فشار قرار داده اند.

منبع روزنامه اطلاعات روز گفته است که طالبان پسر آقای رحیمی را تحت فشار قرار داده و او در اثر فشار و اجبار از فردی دیگری به‌نام روح الله به عنون قاتل پدرش نام برده است.

اکنون قرار است به درخواست مردم محل، پسر، همسر و بستگان آقای رحیمی به دادگاه بروند و بگویند که آنان را به جبر وادار کرده‌اند که از کسی به نام روح‌الله به عنوان قاتل نام ببرند.

این در حالی است که به گفته مردم محل، سال گذشته نیز گروه طالبان خودی هزاره‌ها را در قتل‌های زنجیره‌ای مردم هزاره در ارزگان خاص متهم کرده بودند؛ اما بررسی هیأت‌های طالبان از کابل و سازمان ملل متحد مشخص کرد که هزاره‌ها در  این قضایا دست ندارند.

با به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان، هزاره‌های ارزگان خاص باکشتارهای هدف‌مندانه مواجه اند و در سه‌سال گذشته 21 تن از هزاره‌های این منطقه کشته شده اند؛ اما تاکنون هیچ کسی در پیوند به این قتل‌های زنجیره‌ای توسط گروه طالبان باز داشت و محاکمه نشده است.

مطالب مرتبط