موجی از واکنش‌های تازه معترضان و نهادهای مدافع حقوق زنان به وضعیت زنان در افغانستان


 موجی از واکنش‌های تازه معترضان و نهادهای مدافع حقوق زنان به وضعیت زنان در افغانستان

جمهوری مدارا: موجی تازه‌ای از واکنش و اعتراض جنبش‌های زنان برای حمایت از حقوق بشری زنان در مبارزه با محدودیت های وضع شده از سوی گروه طالبان، به‌راه افتاده است.

نهادی به‌نام «جنبش شنبه‌های ارغوانی» یکی از نهادهای فعال در زمینه حقوق زنان امروز (شنبه 6 اسد) در بیانیه‌ای که منتشر کرده و در آن  خواستار اقدام عملی جامعه جهانی برای  حمایت از حقون زنان در افغانستان شده است.

جنبش دیگری تحت نام «جنبش تحول تاریخ زنان افغانستان» از جامعه‌ی جهانی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر خواسته‌اند به وضعیت زنان در افغانستان توجه کنند.

درهمین حال «جنبش آزادگان در تبعید» روز (جمعه ۵ اسد) با نشر اعلامیه‌ای از جامعه‌جهانی خواسته است گروه طالبان را به عنوان ناقضان حقوق بشر و عاملان آپارتاید جنسیتی بشناسند.

نهاد دیگری موسوم به «تحکیم رفاه زنان و کودکان افغانستان» گفته است که طالبان تهدید جدی، مستقیم و فراگیر برای زنان در افغانستان‌اند.

از سوی دیگر سازمان دیدبان حقوق بشر همزمان با شروع بازی‌های المپیک در پاریس فرانسه گفته است که گروه طالبان باید به سوء استفاده از حقوق زنان در افغانستان خاتمه دهند.

جمهوری مدارا واکنش‌ و درخواست‌های هریک از نهادهای یاد شده را تحت پوشش قرار داده و همه را در قالب یک گزارش توحید شده این‌جا به نشر می‌رساند.

نیاز فوری به مداخله بین‌المللی

نهادی تحت نام «جنبش شنبه‌های ارغوانی» یکی از نهادهای فعال در زمینه حقوق زنان در بیانیه‌ای که منتشر کرده، خواستار اقدام عملی جامعه‌جهانی برای حمایت از حقون زنان در افغانستان شده است.

این جنبش با اشاره به این‌که اکثریت قریب به اتفاق زنان در افغانستان از گروه طالبان هراس دارند، بر نیاز فوری به «مداخله بین‌المللی» در افغانستان تأکید کرده است.

اعضای این نهاد باور دارند که تلاش‌های جامعه جهانی و سازمان ملل متحد نسبت وضعیت حقوق بشری زنان در افغانستان بسنده نیست و تنها از طریق «حمایت واقعی و قوی» ممکن است به آینده‌ای امید بست که در آن زنان در افغانستان بتوانند بدون ترس و ظلم زندگی‌ کنند.

تأکید جنبش شنبه‌های ارغوانی به مداخله بین‌المللی در راستای حقوق زنان پس از آن صورت می‌گیرد که گزارش‌های متعددی از بدتر شدن وضعیت حقوق بشری زنان درافغانستان به نشر می‌رسد.

جنبش شنبه‌های ارغوانی با اشاره به این گزارش‌ها به این عقیده است که گروه طالبان به طرز گسترده زنان را از دست‌رسی به حقوق و آزادی‌های انسانی آن‌ها محروم کرده و این گروه «تهدید مستقیم و فراگیر» برای زنان افغانستان است.

توجه به وضعیت وحشتناک زنان درافغانستان

نهادی موسوم به «جنبش تحول تاریخ زنان افغانستان» وضعیت موجود برای زنان افغانستان را «وحشتناک» خوانده و در یک بیانه مشترک از جامعه بین‌المللی و سازمان‌های مدافع حقوق‌بشر خواسته‌اند که نسبت به این وضعیت بی توجه نباشند.

این نهاد به حمایت قاطع جامعه‌جهانی از حقوق بشری زنان افغانستان تأکید ورزیده و گفته‌اند که این درخواست آنان در یک مقطع زمانی تاریک و دردناک از تاریخ افغانستان مطرح می‌شود.

اعضای این نهاد با اشاره به وضعیت زنان گفته اند که این بیانیه را با قلبی مملو از اندوه و خشم منشتر کرده اند و انتظار دارند که جامعه بین‌المللی اقدامات قاطعانه‌ای را برای حمایت از حقوق و آزادی‌های انسانی زنان در افغانستان را روی دست گیرند.

جنبش تحول تاریخ زنان افغانستان گفته است که گروه طالبان به گونه‌ای سیستماتیک زنان را از تمامی عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی حذف کرده اند و در یک چنین وضعیتی سازمان ملل متحد، جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر نباید نظاره گر باشند.

این نهاد فعال در زمینه حقوق و آزادی‌های زنان نسبت به‌ سخنان اخیر کرن دیکر، کاردار سفارت امریکا برای افغانستان که در سومین نشست دوحه به نقل از نمایندگان طالبان گفته بود که افغانستان امروز در مسیر قرار دارد که مردم آن می‌خواهند؛ واکنش نشان داده گفته است که طالبان هیچ‌گاه مورد قبول مردم افغانستان نخواهند بود.

جنبش تحول تاریخ زنان افغانستان نسبت به حمایت‌های مالی و سیاسی از گروه طالبان نیز به شدت انتقاد کرده می‌گوید این گروه باید به عنوان گروه تروریستی و ناقض حقوق بشر و حقوق زنان شناخته شود.

در بیانیه این نهاد تأکید شده است که جامعه جهانی و سازمان‌های مدافع حقوق بشر می‌توانند با اقدامات قوی و مشترک از حقوق زنان حمایت کرده و به وضعیت موجود زنان در افغانستان خاتمه دهند.

طالبان تهدید جدی، مستقیم و فراگیر برای زنان

در همین‌حال نهاد موسوم به «تحکیم رفاه زنان و کودکان افغانستان» در بیانیه‌ای که امروز (شنبه 6 اسد) منشتر کرده  گفته است که طالبان «تهدید جدی، مستقیم و فراگیر» برای زنان افغانستان اند.

این نهاد تلاش‌های جامعه جهانی برای تغییر وضعیت حقوق‌بشری و حقوق زنان در افغانستان را نا کافی دانسته می‌گوید واکنش‌های بین‌المللی عمدتا با محکومیت و بدون اقدام مؤثر، زنان افغانستان را در یک محیط خصمانه برای مراقبت، به‌حال خود رها کرده است.

به گفته نهاد تحکیم رفاه زنان و کودکان افغانستان، فقدان سازوکارهای قوی بین‌المللی برای پاسخ‌گو کردن طالبان، این گروه را بیشتر  جسورتر کرده و بر تداوم سیاست‌های این گروه در افغانستان منجر شده است.

 

این نهاد گفته است که جامعه‌جهانی برای حمایت از حقوق و آزادی‌های زنان در افغانستان به «اقدامات فراتر از ابراز نگرانی و محکومیت» روی آورده و زنان را در مبارزه برای عدالت و آزادی یاری رسانند.

در بیانیه این نهاد آمده است که محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان بر آزادی‌ها و حقوق زنان اثر گذاشته است. این نهاد اما از زنان افغانستان خواسته اند تا به هر طریق ممکن به مقاومت در برابر وضعیت موجود ادامه می‌دهند.

طالبان به سوءاستفاده‌ از حقوق زنان پایان دهند

از سوی دیگر سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است که گروه طالبان باید به سوء استفاده از حقوق زنان در افغانستان خاتمه دهند.

سازمان دیدبان حقوق بشر، هزمان با شروع بازی‌های المپیک 2024 در پاریس، بار دیگر در رابطه به محرومیت زنان افغانستان از حقوق و آزادی‌های آنان واکنش نشان داده است.

این نهاد در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که بازی‌ها المپیک در حالی برگزار می‌شوند که میلیون‌ها زن و دختر در افغانستان از حق تحصیل و ورزش محروم اند.

این در حالی است که  بازی‌های المپیک پاریس ۲۰۲۴ روز گذشته آغاز شد و ذکیه خدادادی و معصومه علی زاده دو تن از دختران ورزشکار افغانستان مشعل المپیک را حمل کردند.

گروه طالبان در سه سال گذشته حق کار، آموزش و ورزش زنان را در افغانستان ممنوع قرار داده اند. 

 

مطالب مرتبط