کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان به کمبود بودجه مواجه است


 کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان به کمبود بودجه مواجه است

جمهوری مدارا: کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که این نهاد به کمبود 56 درصدی بودجه موارد نیاز در افغانستان مواجه است.

به گفته مسئولان کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، از مجموع بودجه مورد نیاز این نهاد،  ۴۴ درصد کل آن تـأمین یا تعهد شده است.

کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز گذشته(10 اسد)گزارشی را منتشر کرده است که در آن به بخش‌های مختلف فعالیت این سازمان از جمله کمبود بودجه مورد نیاز آن پرداخته شده است.

براساس این گزارش، اجرایی شدن برنامه‌های کمیشنری سازمان ملل‌متحد برای سال جاری میلادی به ۲۱۵.۹ میلیون دالر نیاز دارد.

برمبنای گزارش این نهاد، از مجموع بودجه مورد نیاز آن، تاکنون ۹۴.۷ میلیون که ۴۴ درصد کل بودجه مورد نیاز را تشکیل می‌دهد، تامین یا تعهد شده است.

در این گزارش آمده است که کمیشنری سازمان ملل برای پناهندگان در برنامه‌های چون؛ مشارکت جامعه و توانمندسازی زنان، تأمین نیازهای اولیه آنان و نیز زنانی که براساس جنسیت مورد خشونت قرار می‌گیرند و یا در معرض خطر و  بحران قرار گرفته اند، به بودجه فوری نیاز دارد.

براساس این گزارش، زنان و دختران در افغانستان با تهدیدهای جدی از جمله خشونت‌های مبتنی بر جنسیت و محدودیت‌های وضع شده  برای کار و تحصیل توسط طالبان، مواجه اند.

هشدار برای کمبود بودجه

کمیشنری سازمان ملل هشدار داده است که در صورت عدم تأمین بودجه اضافی، محیط زندگی برای زنان و دختران افغانستان بدتر خواهد شد.

براساس گزارش کمیشنری سازمان‌ملل در امور پناهندگان، افزایش خشونت‌های مبتنی بر جنسیت و ازدواج‌های زودهنگام؛ محدودیت در دسترسی زنان به خدمات چون مراقبت‌های صحی و آموزشی را به دنبال خواهد داشت.

به باور مسئولان این نهاد مربوط به سازمان ملل‌متحد، کمبود بودجه و چالش‌های یاد شده به شدت ایمنی، رفاه و آینده زنانی را که به خشونت مواجه اند، به خطر می‌اندازد.

در  این گزارش آمده است که کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در نظر دارد که در سال ۲۰۲۴ از طریق فعالیت‌های حفاظتی هدف‌مند، از جمله سلامت روان و حمایت روانی - اجتماعی، ارائه خدمات مناسب، گفت‌وگوی اجتماعی، افزایش‌آگاهی و ظرفیت سازی، به ۵۰هزار زن کمک کند.

بر بنیاد این گزارش، با کمبود بودجه، کمک‌های نقدی برای خانواده‌های آسیب‌پذیر کاهش یافته و به طور بالقوه بسیاری از نیازمندان بدون حمایت باقی خواهند ماند و این سبب آسیب‌پذیری‌های بیشتر آنان خواهد شد.

کمیشنری سازمان ملل در نظر دارد تا به بیشتر از 5 هزار نفر افراد آسیب‌پذیر از طریق کمک‌های نقدی حمایت کند، اما برای دست‌یابی به این هدف به منابع کافی نیاز دارد. 

مطالب مرتبط