یونسکو: افغانستان تنها کشوری است که دروازه‌ مکاتب و دانشگاه‌‌های آن به روی زنان و دختران بسته است


 یونسکو: افغانستان تنها کشوری است که دروازه‌ مکاتب و دانشگاه‌‌های آن به روی زنان و دختران بسته است

جمهوری مدارا: سازمان علمی، فرهنگی آموزشی ملل متحد (یونسکو) می‌گوید؛ افغانستان یگانه کشور در جهان است که دروازه دانشگاه و مکاتب در آن به روی دختران مسدود است.

یونسکو با نشر گزارشی در آستانه سال‌روز سقوط حکومت پیشین افغانستان بدست طالبان گفته است که در نظر دارد به تاریخ هشتم ماه آگست کنفرانسی را با حضو متخصصین این سازمان و اعضای جامعه مدنی افغانستان برگزار کند.

پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان، تنها دانش‌آموزان دختر تا صنف شش اجازه دارند که به مکتب بروند. دروازه مکاتب به روی دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم مسدود است و دختران از تحصیل در دانشگاه‌ها نیز ممنوع شده اند.

در کنفرانسی که قرار است یونسکو برگزارکند، در رابطه به وضعیت آموزشی در افغانستان و اقدام یونسکو برای جلب حمایت جامعه بین‌المللی از حق آموزش و تحصیل دختران، معلومات داده خواهد شد.

با وجود آن‌که شماری از مقام‌های طالبان مخالف ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران اند؛ اما تاکنون این مخالفت‌ها نتوانسته به رفع ممنوعیت آموزش و تحصیل زنان و دختران کمک کند.

این درحالی است که براساس بررسی نهادی موسوم به «آموزش نمی تواند صبر کند» در ماه اگست ۲۰۲۱ از هر ۱۰ دانش‌آموز در مکاتب ابتدایی، چهار نفر دختر بوده اند.

گفته می‌شود که بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۸ ، حضور دختران در تمام سطوح آموزشی افغانستان ده برابر شده و از یک میلیون در سال ۲۰۰۱ به ۱۰ میلیون در سال ۲۰۱۸ رسیده بود.

این نهاد گفته است که با وضع ممنوعیت بر آموزش دختران از صنوف متوسطه و عالی، ارزش چندین دهه آموزش و پیشرفت در افغانستان از بین رفته است.

پیش از این، یونسکو نیز گفته بود که تقریباً ۸۰ درصد از دختران و زنان جوان در سن مکتب در افغانستان از تحصیل بازمانده اند و نزدیک به ۳۰ درصد دختران هرگز وارد  سیستم آموزش ابتدایی نشده اند.

مطالب مرتبط