یک سازمان حقوق بشری نسبت به افزایش نژاد پرستی علیه مهاجران افغان در ایران هشدار داد


 یک سازمان حقوق بشری نسبت به افزایش نژاد پرستی علیه مهاجران افغان در ایران هشدار داد

جمهور مدارا: هه‌نگاو یک سازمان حقوق بشری، از افزایش نژاد پرستی دولتی و اجتماعی در برابر مهاجران افغان مقیم ایران هشدار داده و برخورد با مهاجران افغان را «فاجعه بار» خوانده است.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو )روز شنبه15 اسد) بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده است: «در ماه‌های گذشته موجی از افزایش نژادپرستی ضد افغان‌ها، چه به صورت حکومتی و چه به صورت اجتماعی، در فضای ایران قابل مشاهده بوده است.»

در بیانیه این نهادحقوق بشری ایرانی، از برخوردها و محدودیت‌های وضع شده بر مهاجران افغان در ایران به عنوان «آپارتاید» نامبرده شده است.

مهاجران افغان در ایران اخیرا با موج فزاینده‌ای از خشونت و مهاجرستیزی مواجه شده اند که از جانب دولت و شهروندان ایران اعمال می‌گردد و روند اخراج اجباری مهاجران افغان از آن کشور نیز تشدید شده است.

در بیانیه سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، از جامعه مدنی و حقوق بشری ایران و جامعه بین‌المللی خواسته شده است که به این بحران توجه کنند. این سازمان افزوده است که افغان‌ها در موارد بسیاری با وجود دهه‌ها زندگی و کار در ایران، دارای کارت‌های معتبر اقامت در آن کشو نیز نیستند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، وضعیت حقوق بشری مردم افغانستان در حاکمیت گروه طالبان را «اسف‌بار» خوانده و گفته است که از عدم رعایت حداقل حقوق بشری مهاجران افغان و نفرت‌پراکنی اجتماعی علیه آن‌ها در ایران احساس خطر می‌شود.

در بیانیه هه‌نگاو به محدودیت‌های اقامتی مهاجران افغان در ایران اشاره شده و آمده است که بسیاری از مهاجران افغان، با وجود سال‌ها زندگی و کار در ایران، در بسیاری از شهرها و مناطق این کشور اجازه اقامت ندارند. هه‌نگاو گفته که ادامه این وضعیت می‌تواند منجر به یک فاجعه انسانی شود.

به گفته سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، نژادپرستی در برابر مهاجران افغان در ایران تا آنجا پیش رفته که اخراج مهاجران افغان حتی در بحث‌های مربوط به انتخابات ریاست جمهوری ایران  نیز پیش رفت.

اخیرا موجی از خشونت و مخالفت با مهاجران افغان در پایتخت و شماری از شهرهای ایران به راه افتاده و در مواردی مهاجران افغان از سوی شهروندان ایران مورد توهین، تحقیر‌، لت‌وکوب و‌ حمله با چاقو قرار گرفته‌اند.

مطالب مرتبط