نگرانی از سرنوشت دختران دانش‌جوی افغانستان در بنگلادیش


 نگرانی از سرنوشت دختران دانش‌جوی افغانستان در بنگلادیش

جمهوری مدارا: درپی تحولات سیاسی در بنگلادیش، دختران دانش‌جوی افغانستان در این کشور با سرنوشت نامعلومی مواجه هستند.

منابع نزدیک به این دانش‌جویان به رسانه‌ها گفته اند که پس از تحولات سیاسی اخیر و افزایش هرج‌ومرج در این کشور، صدها دختر دانش‌جوی افغانستان نگران وضعیت امنیتی خود هستند.

منابعی از بنگلادیش دیروز (دوشنبه ۱۵ اسد) به رسانه‌ها گفته اند که حدود ۶۰۰ دختر دانش‌جوی افغانستان در بنگلا‌دیش حضور دارند.

رسانه‌ رخشانه از قول منابعی نزدیک به این دانش‌آموزان گزارش داده است که درپی تحولات سیاسی در بنگلادیش، این دانش‌جوان در وضعیت بد روحی و روانی به‌سر می‌برند.

گفته می‌شود که اکثر این دختران پس از حاکیمت دوباره‌ی گروه طالبان بر افغانستان، با بدست آوردن بورسیه‌های تحصیلی از سوی کشور بنگلادیش، برای ادامه تحصیل در آن کشور حضور دارند.

این دانش‌جویان دختر در شهر چیتاگونگ در «دانشگاه آسیا برای زنان» مشغول تحصیل اند و در خوابگاه این دانشگاه زندگی می‌کنند.

رخشانه از قول منابع خود نوشته است که پس از شروع تظاهرات‌ دانش‌جویان بنگلادیش از تاریخ ۱۳ جولای، صدها دانش‌جوی دختر افغانستان، اجازه بیرون رفتن از خوابگاه را ندارند و نگران امنیت‌ خود هستند.

منبع این رسانه گفته است: «آنان اجازه بیرون رفتن از خوابگاه را ندارند. وضعیت امنیتی، روحی و روانی آنان خوب نیست. حتا به دختران از طرف دانشگاه اجازه‌ی مصاحبه با رسانه‌ها داده نشده است».

گفته می‌شود این دختران دانش‌جو، ضمن آن‌که از امنیت خود نگران اند، از این نیز ترس دارند که با بدتر شدن شرایط در بنگلادیش، دوباره به افغانستان باز گردانده شوند.

منبع به رسانه رخشانه گفته است که دختران دانش‌جو: «در یک سردرگمی قرار دارند و حدود یک ماه است که در خوابگاه مثل زندانی هستند و اجازه بیرون رفتن را ندارند. به لحاظ روحی وضعیت دختران بسیار خراب است و همه ترسیده‌اند که اگر پس به افغانستان برگشت داده شوند می‌ترسند طالبان آنان را زندانی نکنند چرا که آن‌ها بدون اجازه از افغانستان خارج شدند.»

دختران دانش‌جوی افغانستانی در بنگلادیش همچنان نگران اند که مبادا معترضان خشمگین بر ساختمان خوابگاه آنان حمله کنند. گفته شده است که شماری از تظاهر کنندگان خشمگین در نزدیکی ساختمان خوابگاه دختران حضور یافته و شماری از آن‌ها پرچم مربوط به گروه طالبان را نیز حمل می‌کرده اند.

در پی تحولات سیاسی اخیر در بنگلادیش، شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلا‌دیش، پس از هفته‌ها تظاهرات دانش‌جویی که به ناآرامی‌های مرگبار و سراسری در آن کشور تبدیل شده است، استعفا داد و کشورش را ترک کرد.

با وجود فرار نخست وزیر بنگلادیش از آن کشور، وضعیت سیاسی در آن کشور بیشتر با هرج و مرج مواجه شده و به این دلیل دختران دانش‌جوی افغانستان در آن کشور در یک وضعیت نگران کننده به سر می‌برند.

مطالب مرتبط