کارشناسان سازمان ملل: محرومیت زنان از ورزش در افغانستان باید پایان یابد


 کارشناسان سازمان ملل: محرومیت زنان از ورزش در افغانستان باید پایان یابد

جمهوری مدارا: کارشناسان سازمان ملل متحد در تازه‌ترین بیانیه خود؛ خواستار افزایش و اختصاص منابع بیشتر برای حمایت از زنان شده است و از حضور زنان ورزشکار  افغانستان در المپیک پاریس ستایش کردند.

در این بیانیه که روز ( جمعه ۱۹ اسد) نشر شده، آمده است که نهاد های بین‌المللی موظف هستند که سیاست‌های ظالمانه طالبان مبنی بر محدودیت های وضع شده بر زنان را به چالش بکشند و از زنان و دختران افغانستان در همه بخش‌های ورزش حمایت کنند.

این کارشناسان گفته اند که نزدیک به سه سال می‌شود که زنان افغانستان از ورزش کردن محروم هستند که این خود بیانگر نقض حقوق بشری زنان شده است.

در عین حال زنان ورزشکار با وجود ممنوعیت طالبان زنان که در تبعید زندگی می‌کنند، در مسابقات پاریس اشتراک کردند که این امر به دلیل مداخله مثبت کمیته بین‌المللی المپیک صورت گرفته بود.

کارشناسان سازمان ملل متحد خواستار حمایت زنان ورزشکار افغانستان از سوی کل اعضای المپیک شده و افزوده اند که تمام نهاد‌های ورزش بین‌المللی مکلف اند تا با سیاست‌های سرکوب‌گرانه طالبان مقابله کرده و از زنان حمایت کنند.

آنان گفته اند که ممنوعیت‌ها، بخش از سسیستم نهادینه شده طالبان در مورد تبعیض و ظلم جنسیتی است که ممکن به جنایت علیه بشریت تبدیل شود.

با روی کار آمدن دوباره گروه طالبان در افغانستان،  زنان از حق رفتن به ورزشگاه‌ها محروم  و از هر نوع فعالیت‌های ورزشی منع شده اند.

علاوه بر ممنوعیت زنان از ورزش، گروه طالبان زنان را از حق کار، تحصیل، آموزش و بخش دیگری از حقوق و آزادی‌های انسانی آنها محروم کرده اند.

مطالب مرتبط