مایکل سمپل: طالبان نه‌ تنها اصلاح نشده؛ بلکه فاسد شده اند


 مایکل سمپل: طالبان نه‌ تنها اصلاح نشده؛ بلکه فاسد شده اند

جمهوری مدارا: یکی از دیپلومات‌های پیشین اتحاده اروپا برای افغانستان، به تازه‌گی در مورد گروه طالبان اظهار نظر کرده و از فساد و زن‌بارگی رهبران این گروه خبر داده است.

مایکل سمپل، معاون پیشین نماینده اتحادیه اروپا برای افغانستان گفته است رهبران گروه طالبان مادی پرست هستند و پس از این‌که به قدرت رسیده اند، درپی ازدواج‌های بیشتر اند.

درنخستین سال به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان درافغانستان، گزارش‌های متعددی از تعدد ازدواج رهبران و فرماندهان این گروه منتشر شد.

این وضعیت تا بدان‌جا پیشرفت که ملاهبت الله آخوندزاده، رهبر گروه طالبان، به فرماندهان این گروه دستور داد که دست از تعدد ازدواج بردارند.

اکنون مایکل سمپل معاون پیشین نمایندگی اتحاده اروپا برای افغانستان که مطالعات گسترده‌ای در مورد افغانستان به خصوص طالبان دارد، می‌گوید گروه طالبان نه تنها اصلاح نشده است بلکه «مفسد» شده اند.

این مقام پیشین در اتحادیه اروپا در مصاحبه با تلویزیون افغانستان انتر نشنال گفته است که: «طالبان پس از قدرت‌گیری، زن دوم و سوم گرفتند، زمین را غصب کردند، صاحب چندین خانه مجلل شدند، در بخش معاشات دست به فساد زده‌اند و باج‌گیری کرده‌اند.»

آقای سمپل هردو دور حکومت گروه طالبان در افغانستان را مقایسه کرده گفته این گروه چندان تغییر نکرده یا حد اقل در سطح سیاست و فرهنگ سیاسی گروه طالبان تغییری بوجود نیامده است.

انحصار طلبی، فساد و اختلافات درون گروهی از جمله مواردی است که آقای سمپل به عنوان مشکلات گروه طالبان از آن یاد کرده و گفته است که رهبرکنونی گروه طالبان، ویژگی انحصار قدرت را هم‌چون ملا عمر رهبر پیشین این گروه حفظ کرده است.

به گفته افغانستان انتر نشنال، آقای سمپل به صراحت گفته است که: «رهبران طالبان مادی‌پرست هستند و در عیش زندگی می‌کنند.»

به باور آقای سمپل تنها تغییری که در این دوره از حکومت گروه طالبان با دور نخست به نظر می‌رسد تغییر سنی است، به گفته او در دور اول جوان‌ها در مدیریت و رهبری این گروه سهم بیشتر داشتند و اکنون با گذشت بیست سال، موسفیدان نقش بیشتر دارند.

به گفته آقای سمپل، گروه طالبان همواره سعی می‌کنند تا وحدت و هماهنگی درونی خود را به نمایش بگذارند که آن‌ها یک گروه متحد اند؛ اما «وقتی درون این گروه را مطالعه می‌کنیم وضعیت بسیار متفاوتی وجود دارد.»

از اختلافات درون گروهی طالبان بارها سخن گفته شده و رهبر این گروه نیز در مورد تشدید اختلافات درونی گروهی طالبان همیشه هشدار می‌دهد.

مطالب مرتبط