هر نوع تفاهم زیر نام مذاکره با طالبان؛ معامله آشکار با جنایت‌کاران جنگی است


 هر نوع تفاهم زیر نام مذاکره با طالبان؛ معامله آشکار با جنایت‌کاران جنگی است

جمهوری مدارا: ستاد مردمی برگزاری اعتراض‌های ‌جهانی ۱۵ اگست ۲۰۲۴ در قطع‌نامه‌ای که به تازه‌گی منتشر کرده، گفته است که هر گونه «تعامل با گروه طالبان، معامله آشکار با جنایت کاران جنگی» است.

در قطع‌نامه‌ای صادرشده به مناسبت پانزدهم آگست سال‌روز سقوط حکومت پیشین افغانستان و حاکمیت دوباره گروه طالبان، از تفاهم با گروه طالبان زیر هر نام و عنوانی به شدت انتقاد شده است.

در این قطع‌نامه از گروه طالبان به عنوان «کارگزاران آپارتاید جنسیتی» نام برده شده و از مردم افغانستان خواسته شده است که در روز پانزدهم آگست سال روان، در اعتراض‌های سراسری در کشورهای مختلف جهان در برابر گروه طالبان، اشتراک کنند.

قطع‌نامه‌ای ستاد مردمی برگزاری اعتراض‌های‌جهانی در برابر طالبان به مناسبت پانزدهم آگست، تصریح کرده است که حاکمیت گروه طالبان در افغانستان براساس «آپارتاید» بنا نهاده شده است.

در این قطع‌نامه هم‌چنین آمده است که حاکمیت گروه طالبان هیچ نسبتی با واقعیت‌های عینی موجود در افغانستان و مطالبات جامعه مدنی ندارد.

با گذشت سه‌سال از حکومت دوباره گروه طالبان بر افغانستان، دامنه اعتراض‌ها نسبت به حضور و سیاست‌های این گروه هم‌چنان در حال افزایش است.

این اعتراض‌ها درپی وضع محدودیت‌های گسترده از سوی گروه طالبان بیشتر شده است.

قطع‌نامه ستاد مردمی برگزاری اعتراض‌های جهانی، گروه طالبان را «دشمنان سوگند خورده مردم افغانستان» و ارزش‌های انسانی چون «عدالت، کرامت و آزادی» عنوان کرده است.

در بخشی از این قطع‌نامه آمده است: «ما شماری از دانشگاهیان، تبعیدیان، زنان معترض، کنش‌گران و اعضای مستقل جامعه مدنی در افغانستان و سراسر جهان، تاکید می‌کنیم که طالبان به لحاظ ماهیت، ساختار و عمل‌کرد، یک گروه تروریستی، ایدئولوژیک و تمامیت‌خواه هستند».

در این قطع‌نامه، به رسمیت شناخته شدن «حاکمیت آپارتاید در افغانستان» از سوی سازمان ملل، پی‌گیری «جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت» در کشور، «قطع حمایت‌های مالی» از طالبان و وضع «تحریم‌های بین‌المللی» براین گروه، توقف فوری «سیاست تعامل» با طالبان، آغاز روند «عدالت انتقالی» و تلاش در جهت تشکیل «دولت عبوری یا مؤقت» به عنوان اهداف اساسی اعتراض‎‌ها فهرست شده است.

این قطع‌نامه همچنین تأکید ورزیده است که:«تا جنایت‌کاران جنگی محاکمه نشوند، صلح پایدار به وجود نخواهد آمد و بحران جاری در افغانستان، منطقه و جهان به پایان نخواهد رسید».

اعتراض‌ها در برابر گروه طالبان در حالی بلند می‌شود که با گذشت سه‌سال از حکومت این گروه در افغانستان، هیچ کشوری حاکمیت طالبان را به رسمیت نشناخته است و تلاش‌های رهبران طالبان در این نتیجه درپی نداشته است. 

مطالب مرتبط