اوچا: افغانستان با یک بحران وخیم انسانی مواجه است


 اوچا: افغانستان با یک بحران وخیم انسانی مواجه است

جمهوری مدارا: دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) هشدار داده است که افغانستان با یک بحران «وخیم‌ انسانی» مواجه است.

این نهاد بین‌المللی روز (سه‌شنبه ۲۳ اسد) در پیامی که در حساب شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرده گفته است افغانستان در وضعیت قرارداد که ۲۳.۷ میلیون تن در این کشور نیازمند کمک است.

همزمان چند سازمان‌ دیگر نیز گفته اند که مردم افغانستان در سه سال گذشته بزرگ‌ترین بحران بشری را در زیر حاکمیت طالبان تجربه کرده‌اند.

براساس پیام اوچا، از کل جمعیت افغانستان ۴۸ در صد مردم آن زیر خط فقر هستند و ۱۲.۴ میلیون تن نیز در وضعیتی هستند که نا امنی غذایی را تجربه می‌کنند.

اوچا ضمن تشریح وضعیت مردم افغانستان از کمبود بودجه برای تامین کمک‌های مورد نیاز در افغانستان ابراز نگرانی کرده گفته است که بودجه‌ای این نهاد در سال جاری به شدت کاهش یافته است.

پیشتر دیگر سازمان‌های بین‌المللی نیز نسبت به کاهش بودجه مورد نیاز خود در افغانستان ابراز نگرانی کرده گفته بودند که کاهش بودجه بر وضعیت افراد نیاز کند کمک در افغانستان تاثیر می‌گذارد.

اکنون نهاد اوچا نیز نوشته است که از مجموع بیش از ۳ میلیارد دالر در خواست شده برای افغانستان در سال جاری میلادی، تنها ۲۵ در آن تامین شده است.

در همین حال سازمان اقدام علیه گرسنه‌گی، شورای پناهنده‌گان دنمارک، کمیته بین‌المللی نجات، شورای پناهنده‌گان ناروی، سازمان نجات کودکان، سازمان بین‌المللی ورلدویژن و سازمان کمک‌ اسلامی امروز به صورت همزمان هشدار داده‌اند که افغانستان در حال تبدیل شدن به یک بحران بشری «فراموش‌شده» در جهان است.

مطالب مرتبط