واکنش‌ها به ممنوعیت سفر ریچارد بنت به افغانستان


 واکنش‌ها به ممنوعیت سفر ریچارد بنت به افغانستان

جمهوری مدارا: ممنوعیت ورود ریچارد بنت، گرازش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل به افغانستان، واکنش های گسترده را بر انگیخته است.

گروه طالبان اعلام کرده است که ریچارد بنت گرازش‌گر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان را به این کشور ممنوع کرده است.

این تصمیم گروه طالبان که به گفته نهادهای مدافع حقوق بشر یک امر دور از انتظار نیست، واکنش‌های مختلفی در پی داشته است.

در تازه ترین مورد، دیدبان حقوق بشر این اقدام گروه طالبان را «شرم آور و غیر قابل تعجب» عنوان کرده است.

نهادی مسوم به مجمع مدافعان حقوق بشر نیز این تصمیم گروه طالبان را نکوهش کرده و آن را «غیر مسئولانه» خوانده است.

پیشتر، هدربار، مسئول بخش زنان سازمان دیدبان حقوق بشر  نیز گفته بود که این[منع ورود بنت به افغانستان] پایان کار نیست.

شخص آقای بنت در واکنش به این تصمیم طالبان گفته است که او به مستند سازی نقض حقوق بشر در افغانستان همچنان ادامه می‌دهد.

منع ورود ریچارد بنت به افغانستان شرم‌آور است

الین پیرسون، مدیر بخش آسیا در دیدبان حقوق بشر گفته است که ممنوعیت سفر گرازش‌گر ویژه‌ی سازمان ملل متحد توسط طالبان بیان‌گر بی‌توجهی کامل این گروه به حقوق بشر است و این جای تعجب ندارد.

او هم‌چنین از جامعه بین‌المللی خواسته که برای پاسخ‌گویی طالبان و مستند سازی تخلفات حقوق بشری در افغانستان«عزم قوی» داشته باشند.

ذبیح الله مجاهد سخن‌گوی گروه طالبان به دویچه‌وله گفته بود که این گروه ورود ریچارد بنت را به افغانستان ممنوع کرده است. او آقای بنت را به پروپاگند علیه گروه طالبان و بزرگ نمایی موضوعات کوچک حقوق بشری متهم کرده بود.

آقای بنت تاکنون سه گزارش تفصیلی در مورد وضعیت حقوق بشر افغانستان تحت حکومت طالبان به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کرده است. گفته می‌شود او برای تهیه گزارش سوم خود نتوانسته بود به افغانستان سفر کند.

گزاش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، نسبت به سیاست‌های گروه طالبان در برابر مردم افغانستان به خصوص زنان و دختران واکنش نشان و از رویکرد این گروه به مسایل حقوق بشری به شدت انتقاد کرده است.

ممنوعیت ورود گرازش‌گر ویژه سازمان ملل به افغانستان غیرمسئولانه است

نهادی موسم به مجمع مدافعان حقوق بشر، تصمیم طالبان برای ممنوعیت سفر ریچادر بنت به افغانستان را نکوهش کرده و آن را «غیر مسئولانه» خوانده است.

مجمع مدافعان حقوق بشر دیروز (چهارشنبه ۳۱ اسد) در بیانیه‌ای نوشت که مأموریت ریچارد بنت براساس «اصول و هنجارهای قبول‌شده» قوانین بین المللی حقوق بشر و با تایید شورای حقوق بشر سازمان ملل تعریف شده است.

 اینهاد همچنین گفته است که گزارش‌های  گرازش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل برپایه «واقعیت‌های دردناک حقوق بشر در افغانستان» و به دور از «کذب اطلاعات» تهیه شده است.

آقای بنت در دو مورد برای تهیه گرازش‌گرهای حقوق بشری در افغانستان، شخاص به این کشور سفر کرد و با مقام های گروه طالبان، مدافعان حقوق بشر، قربانیان و مردم افغانستان گفتگو کرد.

مجمع مدافعان حقوق بشر می‌گوید که اقدام طالبان برای منع ورود ریچارد بنت به افغانستان، موجب نگرانی مدافعان حقوق بشر و فعالان مدنی شده است.

این نهاد حقوق بشری از جامعه جانی خواسته که با گرازش‌گران ویژه سازمان ملل همکاری سازنده داشته باشند و از شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز خواسته است که منابع بیشتری را در اختیار آقای بنت قرار دهند.

این پایان کار نیست؛

در واکنش به این تصمیم گروه طالبان، هدر بار مسئول بخش زنان دیدبان حقوق بشر  نیز دیروز(چهارشنبه ۳۱ اسد) گفته بود که منع ورود ریچارت بنت گرازش‌گر ویژه حقوق بشر به افغانستان «پایان کار» نیست.

هدربار تأکید کرده است که طالبان می‌توانند از این ممنوعیت‌ها وضع کنند؛ اما نمی‌توانند جلو مردم افغانستان، زنان و دختران را در این کشور بگیرند.

او از پاسخگو کردن طالبان و تأمین عدالت به عنوان خواسته‌های اساسی مردم افغانستان نام برده گفته است که  تردید و سکوت جامعه بین‌المللی در برابر سیاست‌های گروه طالبان در زمینه حقوق بشری مردم افغانستان، شرم آور است.

او‌ از ادامه تلاش سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر در کشور‌های که وضعیت حقوق بشری مردم در آن نگران کننده است‌ خبر داده گفته است که دسترسی به حقوق بشر در این کشور ها سخت اما کاملا امکان پذیر است.

ریچارد بنت: به مستندسازی نقض حقوق‌‌ بشر در افغانستان ادامه می‌دهم

ریچارد بنت، گرازش‌گر ویژه‌ی حقوق‌‌ بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان در واکنش به تصمیم گروه طالبان مبنی بر منع سفر وی به افغانستان گفته است که به‌رغم این ممنوعیت، به مستندسازی نقض حقوق بشر در افغانستان، برای بهبود وضعیت ادامه می‌دهد.

آقای بنت دیروز (چهارشنبه، ۳۱ اسد) در بیانیه‌ای که منتشر کرد گفت تصمیم طالبان «یک گام به عقب» و سیگنال نگران‌کننده‌ای در مورد تعامل گروه طالبان با سازمان ملل و جامعه‌ی بین‌المللی در مورد حقوق بشر است.

او می‌گود به‌عنوان یک کارشناس مستقل منصوب‌شده از سوی سازمان ملل متحد، مسئولیت خود را بسیار جدی می‌گیرد.

بنت همچنین تذکر داده است که مسئولیت او این را می‌طلبد که همیشه مستقلانه عمل کند، ارزیابی‌های بی‌طرفانه‌ای خود از حقایق را براساس استانداردهای شناخته‌‌شده‌ی بین‌المللی حقوق بشر ارائه کند و از بالاترین استانداردهای کارآیی، شایستگی و صداقت حمایت کند.

او با بیان اینکه همواره به دنبال تعامل شفاف با گروه طالبان بوده است از این گروه خواسته که تصمیم خود را تغییر دهند.

آقای بنت افزوده است که به‌رغم تصمیم طالبان، به تعامل با شهروندان افغانستان در داخل و خارج این کشور و سایر ذی‌نفعان ادامه خواهد داد.

این واکنش‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که ذبیح الله مجاهد سخن‌گوی گروه طالبان به دویچه‌وله گفته بود که این گروه سفر ریچارد بنت گرازش‌گر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد به افغانستان را ممنوع کرده است.

سخن‌گوی طالبان آقای بنت را به «پروپاگند علیه گروه طالبان و بزرگ نمایی موضوعات کوچک» متهم کرده گفته بود که آنها به سخنان و اظهارات آقای بنت باور ندارند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ ریچارد بنت را به‌عنوان گرازش‌گر ویژه برای افغانستان تعیین کرد.

او پس از به عهده گرفتن این مأموریت، سه گزارش تفصیلی از وضعیت حقوق بشر در افغانستان منتشر کرده و در آخرین گزارش خود گفته است رفتار طالبان در مورد زنان می‌تواند مصداق «جنایت علیه بشریت» شمرده شود. 

مطالب مرتبط