وزیر خارجه آلمان: قانون امر به معروف طالبان؛ حدود صد صفحه نفرت از زنان است


 وزیر خارجه آلمان: قانون امر به معروف طالبان؛ حدود صد صفحه نفرت از زنان است

جمهوری مدارا: دامنه اعتراض‌ها و واکنش به قانون تازه توشیح شده امر به معروف و نهی از منکر طالبان همچنان در حال گسترش است.

توشیح این قانون از سوی هبت الله آخونده زاده، رهبر گروه طالبان، موج گسترده از اعتراض و انتقادها را بر انگیخته است.

در تازه ترین مورد، وزیر خارجه آلمان، آنالنا بربوک، از توشیح این قانون به شدت انتقاد کرده و آن را حدود ۱۰۰ صفحه «نفرت از زنان» عنوان کرده است.

پیشتر شماری از نهادها و مدافعان حقوق بشر در داخل و بیرون از افغانستان نیز از قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان به تندی انتقاد کرده و گفته بودند که طالبان «صلاحیت وضع و تصویب قانون» را برای مردم افغانستان ندارند.

وزیر خارجه آلمان دیروز (جمعه، ۲ سنبله) با نشر پستی در شبکه ایکس نوشته است که گروه طالبان با توشیح این قانون نیمی از جمعیت افغانستان را ساکت کرده و این نشان می‌دهد که نمی‌توان با این گروه اسلام‌گرای رادیکال ارتباط برار قرار کرد.

قانون امری معرف و نهی از منکر طالبان محدودیت‌های شدیدی را در زمینه‌های مختلف به خصوص برای زنان وضع کرده است.

در این قانون «ستر تمام بدن زن لازم» دانسته شده و «پنهان کردن روی زن به سبب ترس از فتنه «ضروری» و نیز صدای زنان به منظور بلند خواندن آهنگ‌ها، نعت‌ها و قرائت «عورت است» خوانده شده است.

خانم بربوک با توجه به این گونه احکامی در قانون امر به معرف طالبان پیش‌بینی شده گفته است که «این قواعد غیرانسانی زنان افغانستان را از کرامت، حقوق و صدای‌شان محروم می‌کند.»

خود داری از عادی‌سازی روابط با طالبان

رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان، در واکنش به این قانون گفته است که جامعه بین‌المللی باید از عادی‌سازی روابط با این گروه خودداری کند.

خانم امیری با اشاره به ممنوعیت سفر ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، و تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر سوی گروه طالبان با انشتار پستی در شبکه ایکس تاکید کرده است که جامعه جهانی باید در ایجاد روابط با این گروه محتاط باشد.

جنبش شنبه‌های ارغوانی یک نهاد معترض زنان نیز پیشتر در واکنش به توشیح این قانون گفته بود که گروه طالبان با این اقدام نشان دادند که «تغییر ناپذیر» اند.

قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان، ساحات وسیعی از زندگی مردم افغانستان تحت پوشش قرار داده و گفته است که لباس زنان نباید کوتاه، نازک و چسپ باشد و زنان هنگام بیرون رفتن از خانه باید روی، صدا و بدن خود را بپوشانند.

همچنین در این قانون محدودیت‌های گسترده بر ظاهر و حتی در موارد بر پوشش مردان نیز وضع شده است،  مردم از تراشیدن و کوتاه کردن ریش خود منع شده است. شنیدن موسیقی و تماشای فیلم و عکس جانداران را در کامپیوتر و موبایل منع شده و برای افرادی که از این قانون تخلف کنند، تعزیرات متخلف وضع شده است.

در همین حال خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان بر تطبیق کامل این قانون تأکیده کرده و گفته است که پیروی از قانون امر به معروف طالبان الزامی است.

وزیر امر به معروف و نهای از منکر طالبان هشدار داده است با افرادی که در برابر نظام این گروه ایستاد‌گی کنند، به‌گونه‌ا‌ی جدی برخورد می‌شود.

قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان در یک مقدمه، چهار فصل و 35 ماده ترتیب شده است. 

مطالب مرتبط