سازمان ملل متحد: قانون امر به معروف طالبان جلو پیشرفت افغانستان را می‌گیرد


 سازمان ملل متحد: قانون امر به معروف طالبان جلو پیشرفت افغانستان را می‌گیرد

جمهوری مدارا: در ادامه واکنش‌ها به توشیح قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان، سازمان ملل متحد گفته است این قانون جلو پیشرفت مردم افغانستان را می‌گیرد.

قانون تازه توشیح شده امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان، واکنش های گسترده ملی و بین‌المللی را برانگیخته است.

این قانون ساحات گسترده از زندگی مردم به خصوص زنان را تحت پوشش قرار داده و محدودیت های نسبتا جدیدی را بر زندگی زنان در افغانستان وضع کرده است.

در واکنش به وضع این قانون از سوی گروه طالبان، استیفن دوجاریک، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است که با اجرای چنین تصامیمی جلو پیشرفت افغانستان گرفته می‌شود.

وزارت عدلیهٔ گروه طالبان، (چهارشنبه۳۱ اسد) اعلام کرد که هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، قانون امر به معروف و نهی از منکر را توشیح کرده و این قانون اکنون در سراسر افغانستان نافذ است.

در این قانون «ستر تمام بدن زن لازم» دانسته شده و «پنهان کردن روی زن به سبب ترس از فتنه «ضروری» و نیز صدای زنان به منظور بلند خواندن آهنگ‌ها، نعت‌ها و قرائت «عورت» خوانده شده است.

ستیفن دوجاریک سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در پاسخ به پرسشی مبنی بر محدودیت‌های تازه گروه طالبان بر شینده‌شدن صدای زنان و پوشاندن کامل صورت آنان گفت: «تصور اینکه کشوری با چنین دستوراتی در حال پیشرفت، توسعه و بهبود وضعیت خود باشد، دشوار است.»

وضع قانون امر به معروف و نهی از منکر از سوی گروه طالبان، با واکنش‌ها و اعتراض‌های تند مدافعان حقوق بشر به خصوص فعالان حقوق زن مواجه شده است.

واکنش‌های جنبش‌های اعتراضی؛

شماری از جنبش‌های اعتراضی زنان و فعالان مدنی در واکنش به توشیح این قانون گفته اند که حکومت «خودخواندۀ طالبان» حق تدوین و تصویب قوانین را برای شهروندان افغان ندارد.

وزیر خارجه آلمان در واکنش به تصویب این قانون آن را صد صفحه نفرت از زنان عنوان کرده گفته است که این نشان می‌دهد که نمی‌توان با  این گروه اسلام گرای رادیکال، ارتباط بر قرار کرد.

رینا امیری نماینده ویژه امریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان با اشاره به توشیح این قانون گفته است جهان نباید روابط با طالبان را عادی سازی کند.

این در حالی است که سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر از طالبان به تطبیق کامل این قانون از سوی محتسبین این گروه تأکید کرده است و گفته است تطبیق شریعت و حجاب خط سرخ ما است و دراین مورد با کسی تعامل هم نمی‌کنیم.

مطالب مرتبط