نگرانی سفارت جاپان در کابل از وضع محدودیت‌های بیشتر بر زنان افغانستان


 نگرانی سفارت جاپان در کابل از وضع محدودیت‌های بیشتر بر زنان افغانستان

جمهور مدارا: سفارت کشور جاپان در کابل، نسبت به توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان واکنش نشان داده و گفته که نگران وضع محدودیت‌های بیشتر بر زنان افغانستان است.

قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر، محدودی‌های جدیدی را برزندگی مردم افغانستان در زمینه‌های مختلف به خصوص زنان وضع کرده است.

سفارت جاپان در کابل، دیروز (شنبه 3سنبله) با نشر پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس نگرانی خود را نسبت به وضع قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان و محدودیت‌های پیش‌بینی شده در آن ابراز داشته است.

وزارت عدلیه گروه طالبان، اخیرا اعلام کرد که قانون جدید امر به معرف و نهی از منکر از سوی هبت الله آخونده زاده رهبر گروه طالبان توشیح شده و این قانون اکنون نافذ است.

در قانون جدید امر به معروف طالبان «ستر تمام بدن زن لازم» دانسته شده و «پنهان کردن روی زن به سبب ترس از فتنه «ضروری» و صدای زنان به منظور بلند خواندن آهنگ‌ها، نعت‌ها و قرائت «عورت است» خوانده شده است.

در بخش از قانون به چگونگی پوشش بدن مردان در هنگام ورزش نیز اشاره شده و «زانوی مردان نیز در این قانون عورت تلقی» شده است.

سفارت جاپان مقیم کابل با ابراز نگرانی از محدودیت‌های تازه وضع شده در قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان، گفته است که تلاش می‌کند این گروه را به شنیدن صدای زنان افغانستان تشویق کند.

در بخشی از پیام سفارت جاپان آمده است: «در هماهنگی با جامعه بین المللی، طالبان را ترغیب می‌کنیم تا به صدای زنان و دختران افغان برای آموزش، کار و آزادی رفت‌و‌آمد، برای آیندۀ افغانستان گوش دهند.»

این درحالی است که خالد حنفی سرپرست وزارت امربه معروف و نهی از منکر طالبان به تطبیق کامل این قانون تاکید کرده گفته است که تطبیق شریعت و حجاب خط سرخ ما است و دراین زمینه با کسی تعامل نمی کنیم.

قانون جدید امربه معروف ونهی از منکر طالبان، واکنش‌های گسترده ملی و بین المللی را برانگیخته است چنانچه در یک مورد وزیر خارجه آلمان این قانون را «صد صفحه نفرت علیه زنان» عنوان کرده است.

پس از به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان، محدودیت‌های فراوانی برزندگی مردم به خصوص زنان وضع شده است.  این گروه با ممنوعیت حق کار و آموزش زنان و دیگر حقوق و آزادی‌های انسانی آنان، این طبقه را از زندگی عمومی حذف کرده است.

 

مطالب مرتبط