سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان: قانون جدید طالبان به حضور تعداد اندک خبرنگاران زن در رسانه‌ها پایان می‌دهد


 سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان: قانون جدید طالبان به حضور تعداد اندک خبرنگاران زن در رسانه‌ها پایان می‌دهد

جمهوری مدارا: سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان می‌گوید قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان به حضور تعداد اندک خبر نگاران زن در رسانه‌های آزاد پایان می‌دهد.

در قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان صدای زنان جزء عورت دانسته شده و محدودیت‌های سختگیرانه‌ای بر فعالیت رسانه‌ها نیز پیش بینی شده است.

در اعلامیه‌ای که از جانب سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان به نشر رسیده آمده است که قانون جدید طالبان ضربات مرگباری را بر فعالیت رسانه‌ها وارد کرده است.

براساس اعلامیه این سازمان مدافع خبرنگاران افغانستان، دستورات جدید گروه طالبان در چارچوب قانون امر به معروف و نهی از منکر، «حضور تعداد اندک از خبرنگاران زن را در برخی از رسانه‌ها به پایان می‌رساند.»

با به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان، این گروه زنان را از حق کار، آموزش، گشت و گزار آزادانه و سایر حقوق و آزادی های انسانی آنان محروم کرده اند.

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان می‌گوید گروه طالبان در سه‌سال گذشته پیوسته برفعالیت رسانه‌ها و آزادی بیان محدودیت‌ وضع کرد و در این اواخر اندکی امیدی که در راستای ادامه فعالیت رسانه‌ها وجود داشت نیز در حال از بین رفتن است.

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان، ممنوعیت های وضع شده در قانون امر معروف طالبان را آخرین میخ بر تابوت کار رسانه‌ای در افغانستان عنوان کرده می‌گوید هرآن‌چه که به مزاج حاکمان کنونی افغانستان خوش نیاید، تحت احکام این قانون قرار گرفته و مانع بیان و اظهار نظر می‌گردد.

در ماده هفدهم قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان آمده است که محتسب باید مسئولان رسانه‌ها را به نشر مطالبی که مخالف مذهب و شریعت نباشد، توهین و تحقیر مسلمان در آن نباشد و عکس‌های ذیروح در آن نباشد، مکلف سازد.

ماده‌های ۱۷ و ۲۵ قانون امر به معروف طالبان از جمله موادی است که سبب آن فعالیت رسانه‌ها محدود شده و در آن به محتسبان امر به معروف طالبان صلاحیت نظارت بر رسانه‌ها داده شده است.

گروه طالبان در سه سالی که به قدرت بازگشته اند،  ۱۷ دستورالعمل در ارتباط با خبرنگاران و رسانه‌ها صادر کرده اند که در آن آزادی رسانه‌ها به‌ویژه خبرنگاران زن را بسیار محدود کرده اند. 

مطالب مرتبط