مرکز خبرنگاران افغانستان: قانون امر به معروف طالبان، ادامه سرکوب رسانه‌های آزاد است


 مرکز خبرنگاران افغانستان: قانون امر به معروف طالبان، ادامه سرکوب رسانه‌های آزاد است

جمهور مدارا: قانون امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان، علاوه براینکه محدودیت‌های فراوانی را بر زندگی زنان افغانستان پیش‌بینی کرده است، فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان در واکنش به توشیح قانون مر به معروف می‌گوید؛ این قانون در حقیقت «ادامه روند سرکوب رسانه‌های آزاد» است.

این نهاد مدافع رسانه‌ها و خبرنگاران امروز(دوشنبه 5 سنبله) درواکنش به قانون جدید امر معروف گروه طالبان بیانیه‌ای را منتشر کرده است.

در بیانیه مرکز خبرنگاران افغانستان آمده است که قانون امر به معروف طالبان در مواردی احکامی را پیش‌بینی کرده است که به ماموران امر معروف این گروه اجازه می‌دهد بر رسانه‌ها نظارت داشته باشند.

بیانیه این نهاد مشخصا به موادی از قانون امر معروف طالبان اشاره کرده و گفته است که این قانون در تضاد با قانون رسانه‌های همگانی قرار دارد.

در قانون امر به معروف طالبان ممنوعیت و محدودیت‌های وضع شده است که فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در مواد 17 و 25 قانون امر به معروف و مواد دیگری از آن، احکامی تنظیم شده است که فعالیت رسانه‌ها را متأثر می‌سازد و به محتسبان امر به معروف صلاحیت می‌دهدکه در مواردی جلو نشر محتوا و مطالب مخالف شریعت را بگیرند.

مرکز خبرنگاران افغانستان از گروه طالبان خواسته است که در زمینه محدودیت بر رسانه‌ها تجدید نظر کند.

گروه طالبان پس از اینکه قدرت را در افغانستان به دست گرفته، حد اقل 17 دستور العمل صادر کرده اند که در آن محدودیت‌های گوناگونی را بر فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران وضع کرده است.

در قانون جدید طالبان به پوشش کامل صورت زنان تأکید شده و نیز شنیده شدن صدای زن عورت خوانده شده است.

شماری از خبرنگاران زن هم اکنون در رسانه‌ها فعالیت دارند و با اجرایی شدن این قانون ممکن است که دیگر نتوانند به فعالیت ادامه دهند.

مطالب مرتبط