کمیته مدافعان حقوق‌بشر؛ ممنوعیت سفر ریچارد‌بنت توسط طالبان و قانون امر به معروف را محکوم کرد


 کمیته مدافعان حقوق‌بشر؛ ممنوعیت سفر ریچارد‌بنت توسط طالبان و قانون امر به معروف را محکوم کرد

جمهوری مدارا: کمیته مدافعان حقوق‌بشر تصمیم گروه طالبان مبنی بر منع سفر ریچارد بنت به افغانستان و هم چنین توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر این گروه را محکوم کرده است.

این نهاد در اعلامیه که دیروز( دوشنبه 5 سنبله) منتشر کرده گفته است که  اقدام طالبان برای توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر موجب نگرانی و انتقادات گسترده‌ی از سوی جوامع ملی و بین‌المللی شده است.

اعلامیه در عین حال افزوده است که ممنوعیت ورود ریچارد‌بنت گزارشگر ویژه سازمان‌ملل متحد و هم‌زمان توشیح قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر طالبان، برای مردم افغانستان فاجعه‌بار است.

این کمیته در اعلامیه خود گفته است فعالیت ریچاردبنت یک منبع امید، به افشای فاجعه حقوق‌بشری در افغانستان و گزارش‌های وی صدای قدرتمندی برای قربانیان نقض حقوق‌بشر، آپارتاید جنسیتی، آزار و اذیت، جنایات جنگی، اعدام های غیرقانونی، ناپدید شدن‌های اجباری، بازداشت‌ها و شکنجه‌ها در سراسر کشور بوده است.

اعلامیه افزوده است که آقای بنت یک گزارش‌گر صادق، صریح الهجه و مدافع حقوق‌بشر در افغانستان است و بازدیدهای او برای ارزیابی وضعیت حقوق‌بشر در افغانستان و اطمینان از آگاهی جامعه بین‌المللی از چالش‌های موجود در کشور بسیار حیاتی است.

در این اعلامیه گفته شده است که قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان تفسیر سخت‌گیرانه رژیم از قوانین اسلامی را تقویت می‌کند.

هیچ کشوری اسلامی در سطح جهان تا به امروز شاهد چنین محدودیت‌های سخت‌گیرانه در چهارچوب یک قانون در برابر شهروندان و بخصوص زنان نبوده است.

کمیته مدافعان حقوق‌بشر از جامعه بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی حقوق‌بشری خواسته است که این اقدامات طالبان را محکوم کنند و در پاسخ آن، تلاش کنند تا صدای شهروندان افغانستان خاموش نشود.

کمیته مدافعان حقوق‌بشر نگرانی‌های جدی خود را در باره تاثیرات باالقوه قانون جدید طالبان در افغانستان ابراز کرده است. 

مطالب مرتبط