سازمان ملل: افغانستان پایگاه خطرناک داعش برای حمله به اروپا وکشورهای منطقه است


 سازمان ملل: افغانستان پایگاه خطرناک داعش برای حمله به اروپا وکشورهای منطقه است

جمهوری مدارا: سازمان ملل متحد در گزارشی جدیدی از گسترش فعالیت‌های داعش خراسان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و در مورد تهدیدات فرامنطقه‌ای این گروه تروریستی هشدار داده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد، افغانستان را از پایگاه‌های خطرناک داعش خراسان برای حمله به اروپا و کشورهای منطقه توصیف کرده و به نقل از چندین کشور از تصمیم داعش برای حملات تروریستی خبر داده است.

در گزارشی سازمان ملل متحد به شورای امنیت این سازمان آمده است: «گزارش‌ کشورهای عضو حاکی از آن است که داعش به عوامل خود در افغانستان و کشورهای همسایه دستور داده است که حملاتی را در خارج از کشور انجام دهند و از جوامع مهاجر افغان و آسیای مرکزی برای حمایت لجستیکی، مالی و عملیاتی بهره‌برداری می‌کند.»

در گزارش آمده است که به رغم نابودی و انهدام چندین هسته داعش خراسان در اروپا، هنوز هم حمایتهای مالی و لوجستیکی از عوامل داعش خراسان  که از افغانستان و آسیای مرکزی به اروپا می‌آیند، فراهم می‌گردد.

در این گزارش با اشاره به حملات تروریستی در کرمان ایران و مسکو پایتخت روسیه، تصریح شده است که  تهدید تروریستی ناشی از گروه‌های مختلف تروریستی مستقر در افغانستان، نگرانی‌های کشورهای عضو را بیشتر کرده است.

در بخشی از این گزارش به اطلاعات استخباراتی برخی از کشورهای عضو  استناد شده است که نشان می‌دهد داعش خراسان به کمک شبکه‌های خود بین افغانستان و ترکیه، این توانایی را بدست آورده است که بتواند عوامل خود را از آسیای مرکزی و افغانستان به سمت اروپا و به هدف انجام عملیات‌های تروریستی و خراب کارانه انتقال دهد.

این در حالی است که براساس اطلاعات رسانه‌های خبری، کمیته فنی نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در سی‌وچهارمین گزارش خود در باره داعش، القاعده و طالبان پاکستانی هشدار مشابهی مطرح کرده است.

این کمیته ضمن آنکه از تصمیم داعش خراسان برای انجام حملات تروریستی در اروپا و کشورهای منطقه هشدار داده است گفته که ارزیابی کشورهای اروپایی اکنون این را نشان می دهد که شاخه خراسان داعش بزرگترین تهدید تروریستی برای اروپا است.

کمیته فنی تحلیل و نظارت برتحریم‌های شورای امنیت پیش‌بینی کرده است که در سال آینده، اروپا با تحرکات پیچیده‌ای داعش رو‌به‌رو خواهد شد و از این جهت است که کشورها در مورد تهدیدهای تروریستی ناشی از افغانستان نگرانی جدی دارند.

مطالب مرتبط