اوچا: مداخله طالبان سبب توقف برنامه‌های کمک رسانی شده است


 اوچا: مداخله طالبان سبب توقف برنامه‌های کمک رسانی شده است

جمهوری مدارا: دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) گفته است که مداخله مقام‌های گروه طالبان در کار و فعالیت سازمان‌های امدادرسان، سبب شده است که فعالیت برخی از برنامه‌های کمک‌رسانی در افغانستان موقتا تطعیل گردد.

این درحالی است که براساس گزارش سازمان‌های کمک رسان در افغانستان، به دلایل مختلف نیازمندی مردم به کمک‌های بشردوستانه بیشتر شده است و هم اکنون میلیون‌ها نفر در این کشور به کمک‌های غذایی نیاز دارند.

بی‌بی‌سی از قول منابع خود در دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد گزارش داده است که بنابه مداخله افراد گروه طالبان، نزدیک به شصت پروژه کمک رسانی تا ماه جولای سال جاری میلادی به صورت موقت متوقف شده است.

این نهاد گفته است که در بازه زمانی حدود هفت ماه، در بیشتر از صد مورد افراد گروه طالبان به کار سازمان‌های امداد رسانی مداخله کرده و این رفتار طالبان در حد برخورد فزیکی نیز بوده است.

پیش از این بارها گزارش شده است که افراد گروه طالبان با مداخله در روند توزیع مواد کمکی از سوی سازمان‌های بین‌المللی تلاش می‌کنند بیشتر هواداران این گروه طالبان از پروژه‌های امدادی مستفید شوند.

بر اساس معلومات دفتر اوچا، گزارش‌هایی دریافتی این نهاد تا ماه جولای، در  ۷۳ رویداد دخالت مقام‌های حکومت طالبان در امور فعالیت‌های بشردوستانه را ثبت کرده است  که سبب تعلیق ۳۷ پروژه گردید است.

اوچا گفته است: «مداخلات شامل انتخاب افراد ذی‌نفع دخیل در روند تدارکات این پروژه‌ها و همچنین درخواست دسترسی به معلومات حساس در مورد ذینفعان و کارمندان سازمان‌های کمک‌رسانی بوده است

با این حال از «تأخیر و خود داری» مقام‌های طالبان در امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری برای تطبیق برخی از پروژه‌ها و فشار برای «استخدام» افراد این گروه در پروژه‌ها، «اعمال خشونت» و «برخورد فزیکی» از مواردی است که به عنوان دخالت افراد و مقام‌های طالبان در کار سازمان‌های امداد رسانی نام برده شده است.

در گزارش بی‌بی‌سی‌ آمده است که برخی نهادهای امدادرسان گفته اند علاوه بر خشونت علیه کارمندان آن‌ها، در مواردی مقام‌‌های محلی طالبان می‌خواهند به ‌طور مستقیم و غیرمستقیم از روند کمک‌رسانی «سهمی» به آن‌ها برسد.

گروه طالبان اما مداخله در امور کاری سازمان‌های امداد رسانی را رد کرده گفته اند که آنان به هدف تأمین شفافیت با اوچا همکاری می‌کنند. حمیدالله فطرت معاون سخنگوی گروه طالبان به این رسانه گفته است که اگرچه سازمان‌های امداد رسانی مستقل اند؛ اما طالبان در شفافیت کار این نهادها مسئولیت دارد.

اوچا گفته است که چنین حوادثی از جمله تهدید و حملات فیزیکی بر کارمندان نهادهای کمک‌رسان، روند امداد رسانی به مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط