کمیته روابط خارجی کانگرس امریکا: زلمی خلیل‌زاد دولت پیشین افغانستان را تضعیف کرد


 کمیته روابط خارجی کانگرس امریکا: زلمی خلیل‌زاد دولت پیشین افغانستان را تضعیف کرد

جمهوری مدارا: کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا در گزارشی که در باره‌ای خروج آشفته امریکا از افغانستان تهیه کرده مدعی است که زلمی‌خلیل‌زاد، نماینده پیشین دولت امریکا در مذاکرات صلح با طالبان، دولت افغانستان را با کنار گذاشتن از روند مذاکرات صلح تضعیف کرد.

به نقل از شبکه خبری سی‌بی‌اس و براساس گزارش کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، مقام‌های ارشد نظامی دولت امریکا گفته‌اند که خلیل‌زاد در جریان مذاکرات صلح با گروه طالبان، با ارتش امریکا مشورت نکرده و آنان را در رابطه به شرایط دقیق توافقات صلح «در تاریکی» نگهداشت.

در افغانستان نیز مخالفان سیاسی گروه طالبان، از نقش آقای خلیل‌زاد در مذاکرات صلح امریکا با  طالبان همواره انتقاد کرده و حتی در مواردی توافق دوحه را طرح تسلیمی دولت افغانستان به طالبان عنوان می‌کنند.

زلم‌خلیل‌زاد، نماینده‌ای دولت امریکا در امور صلح افغانستان و مذاکره‌کننده‌ای ارشد دولت جو بایدن رئیس جمهور امریکا با گروه طالبان بود. در پی مذاکرات دوحه، سرانجام دولت امریکا پس از حدود بیست سال‌ حضور نظامی از افغانستان خارج شد و همزمان با خروج امریکا، دولت افغانستان  نیز سقوط کرد و گروه طالبان دوباره به قدرت رسید.

سیلی‌ای به صورت حکومت افغانستان

درهمین حال مایکل‌مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا نیز در گفتگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته است که توافق دوحه بین زلمی‌خلیلزاد و گروه طالبان، «سیلی‌ای به صورت حکومت پیشین افغانستان بود.»

این مقام امریکایی توافق دوحه توسط خلیل‌زاد را یک «اشتباهی خواند» که بر روحیه حکومت پیشین افغانستان تأثیر منفی داشته و خلیل‌زاد «حکومت افغانستان را از روند مذاکرات کنار گذاشت.»

اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان امریکا در کمیته روابط خارجی این مجلس در مورد خروج امریکا از افغانستان تحقیق کرده و قرار است گزارش آن تحقیق روز دوشنبه به وقت امریکا نشر شود.

شبکه خبری سی‌بی‌اس گزارش داده است که این شبکه خبری گزارش کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا را دیده و آن را بررسی کرده است.

مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان گفته است که خروج امریکا از افغانستان پیامدهای منفی و جهانی برای امریکا داشت : «دو ماه پس از سقوط افغانستان، پوتین به اوکراین حمله کرد. شی و پوتین در بیجینگ اتحادی شوم تشکیل دادند که اکنون اقیانوس آرام را تهدید می‌کند.»

نقض سیاست دیرنه‌ای امریکا

کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا در گزارش خود ادعا کرده است که خلیل‌زاد با میانجی‌گری در مذاکرات دوحه و کمک به این توافق، سیاست دیرینه ایالات متحده مبنی بر مذاکره نکردن با تروریست‌ها را نقض کرده است.

شبکه خبری سی‌بی‌اس در گزارشی که از تحقیقات کمیته روابط خارجی امریکا منتشر کرده نوشته است که  این کمیته به‌شدت از تصمیم جو بایدن رئیس جمهور امریکا برای عقب‌نشینی از افغانستان انتقاد کرده است.

براساس گزارشی سی‌بی‌اس، کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا، رئیس‌جمهور امریکا و دولت او را به نادیده گرفتن «هشدارهای مکرر مقام‌های نظامی، مشاوران امنیت ملی و متحدان ایالات متحده درباره‌ای خطرات خروج تمام نیروهای امریکایی» از افغانستان متهم می‌کند.

مایکل‌‌مکال در مصاحبه‌ای که با سی‌بی‌اس برای توضیح بیشتر تحقیقات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا داشته گفته است که پس از خروج امریکا از افغانستان، گروه طالبان از زندان‌های بگرام هزاران عضو داعش خراسان را آزاد کرد.

شبکه سی‌بی‌اس نوشته است که در گزارش کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به اظهارات «بیش از حد خوش‌بینانه‌ای» سخن‌گویان قصر سفید، وزارت خارجه و وزارت دفاع امریکا در روزهای نزدیک به عقب‌نشینی امریکا حتا زمانی که طالبان در حال تصرف افغانستان بودند، اشاره شده است.

دراین گزارش به یک نمونه از یکی از بیانیه‌‌های پنتاگون وزارت دفاع امریکا اشاره شده است که گفته بود کابل را خطر قریب‌الوقوعی تهدید نمی کند؛ اما دو روز بعد کابل به‌دست گروه طالبان سقوط کرد.

انتقاد کاخ سفید و رد ادعای سنا از سوی خلیل‌زاد

با نشر محتوای گزارش کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا از سوی شبکه خبری سی‌بی‌اس، کاخ سفید از این گزارش انتقاد کرده و آن را گزارش حزبی مبتنی برحقایق انتخاب شده و توصیف های نادرست عنوان کرده است.

یکی از سخن‌گویان کاخ سفید در واکنش به این گزارش بیانیه‌ای را منتشر کرده که در آن «پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ امریکا» اقدام درست عنوان شده است. به گفته شارون یانک، یکی از سخنگویان کاخ سفید، خروج امریکا از افغانستان سبب تقویت موقعیت ایالات متحده امریکا شده است.

درهمین حال، زلمی‌خلیل‌زاد، نماینده پیشین امریکا برای مذاکرات صلح با طالبان، ادعای کمیته روابط خارجی کانگرس درباره خروج از افغانستان مبنی بر این‌که او ارتش امریکا را در تاریکی اطلاعاتی قرار داده بود، رد کرده است.

خلیلزاد در شبکه ایکس نوشته است که هیچ توافقی در مورد هیچ موضوع نظامی بدون اطلاع کامل مقام‌های ارشد نظامی دولت امریکا و مشارکت آن‌ها در تصمیمات رهبران آن کشور  صورت نگرفته است.

مطالب مرتبط