مجلس نمایندگان امریکا: طالبان یک سازمان تروریستی است


 مجلس نمایندگان امریکا: طالبان یک سازمان تروریستی است

جمهوری مدارا: کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا به نقل از یک عضو این مجلس، از تصویب قطع‌نامه‌ای خبر داده است که در آن گروه طالبان یک سازمان تروریستی اعلام شده است.

همچنین گفته می‌شود که در این قطع‌نامه از نشست وین به عنوان یک جریان سیاسی مخالف گروه طالبان نیز حمایت شده است.

رسانه‌های خبری گزارش داده اند که قطع‌نامه ۱۴۳۳ روز سه‌شنبه 20 سنبله در مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسیده است.

پیشتر کاملا هریس، معاون رئیس جمهور و نامزد حزب دموکرات این کشور برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز در یک مناظره انتخاباتی گروه طالبان را یک سازمان تروریستی خوانده و از مذاکره دولت دونالد ترمپ با این گروه، به شدت انتقاد کرد.

مجلس نمایندگان امریکا در این قطعنامه گفته است، رفتار طالبان شامل آزار و اذیت زنان و دختران، سرکوب آزادی بیان و هدف قراردادن اقلیت‌های قومی و مذهبی می‌شود که از ویژگی‌های «یک سازمان تروریستی» است.

این قطع‌نامه گفته است که رفتار و عمل‌کرد گروه طالبان در زمینه‌های یاد شده محکومیت جامعه جهانی را می‌طلبد و نیز لازم است که دولت امریکا تعهد خود را به ارتقای حکومت دموکراتیک و حقوق بشر در افغانستان و حمایت از کسانی که با حکومت اقتدارگرای طالبان مخالف هستند، تجدید کند.

در بخشی از متن این قطع‌نامه چنین آمده است: «در حالی که طالبان با به دست گرفتن کنترل افغانستان در آگست ۲۰۲۱، دست به خشونت ساختارمند، سرکوب و ترور زده‌اند، حقوق اساسی مردم افغانستان را تضعیف کرده و موازین بین‌المللی را زیر پا گذاشتند؛ در عین حال به سازمان‌های تروریستی خارجی پناه می‌دهند و به آن‌ها کمک می‌کنند. یک پناهگاه امن برای حمله‌ و بی‌ثبات کردن بیش‌تر منطقه و تهدیدی برای امنیت جهانی ایجاد کرده‌اند

در قطعنامه ۱۴۳۳ مجلس نمایندگان امریکا از دولت امریکا می‌خواهد فعالانه در روند ویانا مشارکت داشته باشد و از آن حمایت کند. اطمینان حاصل کند که صدای مردم افغانستان در هرگونه مذاکره پیرامون آینده و حکومت این کشور، در اولویت قرار دارد.

در قطع‌نامه تأکید شده که یک پلت‌فرم گفت‌وگوهای سیاسی در وین و اتریش شکل گرفته که در آن تمام اقشار جامعه افغانستان حضور دارند و از واشنگتن خواسته شده که این نشست را حمایت کند.

نشست وین با ابتکار انستیتوت امور بین‌المللی کشور اتریش شکل گرفته و تا کنون چندین نشست را با اشتراک چهره‌های مخالف طالبان برگزار کرده است.

مطالب مرتبط