گروه طالبان به عالمان دین: از بحث‌های اختلافی و مناظره‌برانگیز خود داری کنید


 گروه طالبان به عالمان دین: از بحث‌های اختلافی و مناظره‌برانگیز خود داری کنید

جمهوری مدارا: گروه طالبان در یک اقدام جدید، از علمای دین در افغانستان خواسته که از دامن زدن به مباحثی که راه را برای اختلاف نظر و مناظره باز می‌کند، خودداری کنند.

پیشتر یک عالم دین در ولایت هرات راجع به تصمیم گروه طالبان برای ممنوعیت آموزش دختران خواستار مناظره علمی با ندا محمد ندیم وزیر تحصیلات عالی این گروه شده بود. وزیر تحصیلات عالی طالبان به درخواست آن عالم دین پاسخ مثبت نداده و سکوت کرد.

در همین حال، دفتر رئیس الوزرای گروه طالبان در کابل، اعلامیه‌ی را منشتر کرده است که در آن از علمای دین خواسته شده است تا از دامن زدن به بحث‌های که راه را برای اختلاف نظر و مناظره باز می‌کند، «جدا خودداری کنند

در اعلامیه آمده است که چنین اظهاراتی «سبب تشویش و ناآرامی‌های روانی مردم عام می‌شود و در نتیجه به علم، وقار و حیثت علما لطمه می‌زند

رویکرد طالبان به موضوعات مختلف از جمله برخورد این گروه با حقوق زنان با واکنش‌های شماری از عالمان دینی مواجه شده و در موراد بسیاری علمای مشهور کشور با سیاست‌های این گروه مخالفت کرده اند.

گروه طالبان اما به این مخالفت‌ها توجه نکرده و تطبیق سیاست‌های تندروانه خود در زمینه‌های مختلف ادامه داده اند و مدعی اند که مقررات وضع شده و تصمیم‌های که رهبران این گروه گرفته اند، در مطابقت کامل با شریعت اسلامی قرار دارد.

در اعلامیه دفتر رئیس الوزرای گروه طالبان که دیروز جمعه نشر شده، آمده این گروه مکلف است که جامعه را از آن «اعمال، اظهارات، حرکات و عادات حفاظت نماید که زمینه نزاع، تفرق، تفریق و بی‌ثباتی» را در میان مردم فراهم می‌سازد.

در بخشی از اعلامیه دفتر رئیس الوزرای طالبان آمده است که برخی از مسائل «عجیب و غریب که در کتاب‌های فقهی یا فنی آمده است ... و وقوع آن عام نیست، از ضرورت دین هم شمرده نمی‌شوند، در منابر و مجالس عامه بیان نگردند، زیرا از چنین مسائل دشمنان دین تمسخر می‌سازند و با آن به دین و علم اهانت صورت می‌گیرد

در این اعلامیه همچنین تأکید شده است که علمای دینی تلاش کنند تا از تریبون‌های عامه و رسانه‌ها تنها مسائلی را بیان کنند که «منفعت و سعادت دنیا و آخرت» مردم در آن نهفته باشد.

دفتر رئیس الوزرای طالبان اعلام کرده است که آن عده از علما که «اختلافات را دامن می‌زنند، خرافات را ترویج می‌کنند، به بحث‌ها، مناظره‌ها و الفاظ نامناسب را در رسانه‌های عامه ادامه می‌دهند»، نه در مناسبت‌ها دعوت شوند و نه زمینه فعالیت برای آن‌ها فراهم گردد.

در اعلامیه ادعا شده است که چنین عالمان دین، مردم را در «شک و فتنه می‌اندازند و از همین طریق برای کسب شهرت شان تلاش می‌کنند و یا عقده‌گشایی می‌کنند

در اعلامیه دفتر رئیس الوزرای طالبان هشدار داده شده است که این گروه «به هیچ کسی اجازه ایجاد اختلاف، تفرقه‌اندازی، نزاع و فتنه‌سازی را نمی‌دهد و برای جلوگیری آن‌ها اقدامات جدی می‌کند

این محدودیت‌ها در حالی توسط طالبان بر علمای دینی وضع می‌شود که شماری از عالمان دینی سیاست‌های این گروه را در زمینه‌های مختلف به چالش می‌کشند و با آن شدیدا مخالفت می‌کنند.

اخیرا صبغت‌الله مولوی‌زاده، عضو دارالعلوم عالی هرات و از روحانیان سرشناس این ولایت، ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان را به مناظره‌ی علمی در مورد آموزش دختران فراخوانده بود که وزیر طالبان به این درخواست پاسخ مثبت نداد و سکوت کرد.

گروه طالبان مقرراتی سخگیرانه‌ای را بر زندگی مردم افغانستان وضع کرده و مدعی اند که همه این دستورات مبنای شرعی و دینی دارد و مردم مکلف اند که از آن پیروی کنند.

وضع قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر گروه طالبان که در آن حتا صدای زنان مساوی با عورت تلقی شده است، واکنش‌های گسترده ملی و بین‌المللی را برانگیخته و سازمان‌های حقوق بشری خواستار لغو فوری این قانون شده اند.

مطالب مرتبط