جنبش شنبه‌های ارغوانی؛ فارسی‌ستیزی گروه طالبان در افغانستان رو به گسترش است


 جنبش شنبه‌های ارغوانی؛ فارسی‌ستیزی گروه طالبان در افغانستان رو به گسترش است

جمهوری مدارا: جنبش شنبه‌های ارغوانی، یکی از جنبش‌های زنان معترض می‌گوید پس از تسلط دوباره گروه طالبان بر افغانستان، سیاست‌های تبعیض‌آمیز و سیستماتیک زبانی گروه طالبان بر علیه فارسی ‌زبانان به شدت افزایش یافته است.

این جنبش امروز ( شنبه ۳۱ سنبله) در یک نامه سرگشاده اقدامات گروه طالبان در برخورد با زبان فارسی را «آپارتاید زبانی» توصیف کرده و نسبت آینده‌ی زبان فارسی به عنوان یک میراث فرهنگی در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

جنبش شنبه‌های ارغوانی با اشاره به سیاست‌های تبعیض آمیز و فارسی‌ستیزانه گروه طالبان در افغانستان، از جامعه جهانی مدد خواسته و تأکید کرده است که باید در این زمینه اقدام کنند.

گروه طالبان در موارد مختلفی و به صورت صریح با زبان فارسی مخالفت کرده و تابلوهای نوشته شده به زبان فارسی را به زبان پشتو جایگزین کرده اند.

جنبش شنبه‌های ارغوانی این رفتار و سیاست گروه طالبان را تلاش سیستماتیک این گروه برای سرکوب زبان و فرهنگ فارسی زبانان در افغانستان عنوان کرده و از سازمان‌های بین‌المللی خواسته است که برای جلوگیری از نابودی این میراث فرهنگی اقدام فوری انجام دهند.

در نامه‌ای جنبش شنبه‌های ارغوانی تصریح شده است که تلاش گروه طالبان برای فارسی‌ستیزی در افغانستان شامل حذف زبان فارسی از مکاتبات رسمی دولتی، تحمیل واژه‌های پشتو به جای فارسی و ممنوعیت استفاده از واژه‌های فارسی در ادارات دولتی می‌گردد.

در نامه این جنبش اعتراضی زنان هشدار داده‌ شده است که فارسی‌ستیزی و سکوب زبان فارسی از سوی رژیم گروه طالبان سرانجام سبب اختلافات بیشتر اجتماعی و دامن زدن به منازعات قومی و زبانی در افغانستان خواهدشد.

در نامه تصریح شده است که سرکوب زبان فارسی و فعالان فرهنگی، تعطیلی رسانه‌ها و تهدید نویسندگان و تولیدکنندگان محتوای فارسی بخش از سیاست‌های فارسی‌ستیزانه گروه طالبات است و سیاست‌های طالبان نه تنها نقض حقوق بشر است، بلکه به بحران اجتماعی و فرهنگی بیشتر در افغانستان منجر شده است.

جنبش شبنه‌های ارغوانی در این نامه، از سازمان ملل متحد، یونسکو و سازمان عفو بین‌الملل درخواست کرده تا در برابر این آپارتاید زبانی واکنش نشان داده و از حقوق زبانی و فرهنگی فارسی ‌زبانان در افغانستان حمایت کنند.

مطالب مرتبط