معترضان در کانادا خواستار به رسمیت شناختن «نسل کشی هزاره ها» شدند


 معترضان در کانادا خواستار به رسمیت شناختن «نسل کشی هزاره ها» شدند

جمهوری مدارا: شماری از مهاجرین و فعالان حقوق بشر افغانستان با برگزاری تجمع اعتراضی در شهر تورنتوی کانادا، به کشتار هدف‌مندانه هزاره‌ها در افغانستان اعتراض کرده و خواستار به «رسمیت شناخته شدن نسل کشی مردم هزاره» در افغانستان شدند.

برگزار کنندگان این تجمع اعتراضی با اشاره به کشتارهای سازماندهی شده‌ای مردم هزاره در افغانستان، از جامعه بین‌المللی خواستند که نسل کشی این مردم را به رسمیت بشناسند.

جامعه هزاره، ده‌ها سال است که به صورت هدف‌مندانه و سیستماتیک در معرض کشتار و خشونت‌های سازمان‌دهی شده قرار دارند و در اماکن عمومی چون شفاخانه‌ها، زایشگاه‌ها، مکاتب، عبادتگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی، وسایل حمل‌ونقل و در مسیر راه‌ها به صورت سازماندهی شده هدف قرار می‌گیرند.

حدود دو هفته پیش، 14 تن از باشندگان ولایت دایکندی در منطقه نوار مرزی بین ولایت غور و دایکندی تیر باران شدند که مسئولیت این رویداد مرگ‌بار را داعش خراسان به عهده گرفت. این حمله با محکومیت گسترده‌ای بین‌المللی و داخلی روبه‌رو شد و گروه طالبان نیز آن را محکوم کرده و وحشیانه خواندند.

در اعتراض به این کشتار و وضعیت مردم هزاره در افغانستان، دیروز (یک‌شنبه 1 میزان) ده‌ها تن از مهاجرین و فعالان حقوق بشر افغانستان در شهر تورنتوی کانادا تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در قطع‌نامه‌ای که از سوی معترضان صادر شده، آمده است که از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۲۹۴ حادثه برعلیه هزاره‌ها رخ داده است که در آن بیش از دو هزار و ۲۲۸ نفر کشته و دو هزار و ۸۳۷ نفر زخمی شده‌اند.

معترضان گفته اند که با به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان در افغانستان این حملات شدت بیشتر یافته است.

براساس قطع‌نامه‌ای معترضان، در سه‌سال حاکمیت گروه طالبان بیش از ۳۰ حمله بزرگ بر علیه هزاره‌ها صورت گرفته که در آن بیش از ۵۶۰ نفر کشته و حدود هفت‌صد نفر دیگر زخمی شده‌اند.

اشتراک کنندگان این تجمع اعتراضی از جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوق‌بشری خواستند تا ضمن به‌رسمیت شناختن «نسل‌کشی هزاره‌ها» برای حفاظت از این مردم فورا اقدام کنند.

آنان همچنین از حکومت کانادا خواستند تا به صورت مسقل در رابطه به وضعیت حقوق بشری مردم هزاره در افغانستان تحقیق کند.

درهمین حال رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان کانادا با اشتراک در این گردهمایی اعتراضی، گفت که حکومت کانادا در کنار هزاره‌ها ایستاده است‌‌. او تأکید کرد که پارلمان، وزارت خارجه و وزیر خارجه کانادا کاملا از حوادثی که برای هزاره‌ها رخ می‌دهد مطلع است.

این مقام کانادایی تأکید کرده است که باید پاسخگویی وجود داشته باشد و این وضعیت نباید ادامه پیدا کند.

شرکت کنندگان این تجمع همچنین از دولت کانادا و جامعه بین‌المللی خواسته‌اند تا از عادی‌سازی روابط با طالبان خودداری کنند و از همه ابزارهای موجود برای پاسخگو کردن این گروه استفاده کنند.

مطالب مرتبط