دبیرکل سازمان ملل از طالبان خواست قوانین سخت‌گیرانه خود علیه زنان را فورا لغو کنند


 دبیرکل سازمان ملل از طالبان خواست قوانین سخت‌گیرانه خود علیه زنان را فورا لغو کنند

جمهوری مدارا: آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در نشستی که برای بررسی وضعیت حقوق زنان افغانستان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد، از گروه طالبان خواست تا فورا قوانین سخت‌گیرانه خود علیه زنان را لغو کننند.

آقای گوتریش همچنین تأکید کرد که طالبان دروازه مکاتب را به هرچه زودتر به روی دانش‌آموزان بالاتر از صنف ششم نیز باز کنند.

این نشست دیروز (دوشنبه۲ میزان) برگزار شده بود و دبیرکل سازمان ملل متحد در این نشست هشدار داد تازمانی که گروه طالبان محدودیت‌های وضع شده و تبعیض جنسیتی برعلیه زنان را کنار نگذارد در جامعه بین‌المللی پذیرفته نخواهند شد.

او گفت که زنان و دختران افغانستان با بحران عمیق تبعیض و ستم مبتنی بر جنسیت روبه‌رو هستند و قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان حذف سیستماتیک زنان و دختران از زندگی عمومی را رسمیت داده است.

گوترش اضافه کرد: «زنان و دختران افغان عمدتا در خانه‌های خود محبوس هستند، بدون آزادی رفت‌وآمد و تقریبا بدون دست‌رسی به تحصیل یا کار. آنان حتا از آواز خواندن یا بلند کردن صدای خود در ملاءعام منع شده‌اند

دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر این‌که جامعه بین‌المللی به تعامل با زنان و گروه‌های زنان افغان ادامه می‌دهند گفت که «ما هرگز اجازه نخواهیم داد که تبعیض جنسیتی در هیچ کجای جهان عادی شود

او قانون امر به معروف طالبان را ادامه‌ی فرمان‌ها و احکامی دانست که حقوق و آزادی‌های زنان و دختران افغانستان را در سراسر کشور سلب کرده است.

آقای گوتریش افزود: «بسیاری از زنان افغان به‌دلیل از دست‌دادن امید و زندگی، مانند سایه‌ها و حرکت بی‌سروصدا در تاریکی و همیشه ترس از مجازات صحبت می‌کنند

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که تبعیض شدید مبتنی بر جنسیت تنها نقض کنوانسیون‌ها و قوانین حقوق بشر نیست، بلکه خودآزاری در مقیاس ملی است و خود اتکایی اقتصادی را تضعیف می‌کند.

او همچین گفت که آموزش دختران یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای شروع توسعه اقتصادی و بهبود سلامت، رفاه و شکوفایی جوامع است.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: «بدون زنان تحصیل‌کرده، بدون زنان در مشاغل، از جمله در نقش‌های رهبری، و بدون به‌رسمیت‌شناختن حقوق و آزادی‌های نیمی از جمعیت، افغانستان هرگز جایگاه شایسته‌ی خود را در صحنه‌ی جهانی نخواهد داشت

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود که کشورها و سازمان‌ها در سراسر جهان، از جمله سازمان همکاری اسلامی به‌شدت خواستار احترام به حقوق اساسی دختران و زنان افغانستان هستند.

او گفت: «من به آن‌ها می‌پیوندم و خواستار آن هستم که مقام‌های طالبان همه‌ی محدودیت‌های تبعیض‌آمیز علیه زنان و دختران را فورا حذف و مکاتب و دانشگاه‌ها را برای دختران بالاتر از صنف ششم بازگشایی کنند

پس از به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان بر افغانستان، این گروه محدودیت‌های شدیدی علیه زنان و دختران وضع کرده‌اند. براساس این محدودیت‌ها، زنان و دختران از آموزش و تحصیل ممنوع شده و حق کار نیز ندارند.

طالبان اخیرا با وضع قانون امر به معروف و نهی از منکر، محددویت‌های بیشتری را بر زندگی مردم و به ویژه زنان وضع کرده و زنان از گشت‌وگذار در بیرون از خانه منع و حتی صدای زنان را عورت تلقی کردند.

این قانون با واکنش‌های تند داخلی و خارجی مواجه شده جامعه بین‌المللی، سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر و حالا دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار لغو فوری این قانون هستند.

مطالب مرتبط