گفتگوی ملاله یوسف‌زی با نخست وزیر کانادا برای حمایت از زنان و دختران افغانستان


 گفتگوی ملاله یوسف‌زی با نخست وزیر کانادا برای حمایت از زنان و دختران افغانستان

جمهوری مدارا: ملاله یوسف‌زی فعال حقوق آموزش دختران و زنان می‌گوید در دیدار با نخست وزیر کانادا برای حمایت از تأمین حقوق زنان و دختران  افغانستان و نیز به رسمیت‌شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان تأکید کرده است.

یوسف‌زی رفتار گروه طالبان در برابر زنان و دختران افغانستان را جنایت علیه بشریت خوانده گفته است که سیستم آپارتاید جنسیتی طالبان باید به عنوان جنایت علیه بشریت به رسمیت شناخته شود.

او با انتشار یادداشتی در شبکه ایکس در مورد دیدارش با جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نوشته است که در این دیدار بر اهمیت همبستگی رهبران جهان با زنان و دختران افغانستان تاکید کرد و گفته است که جهان باید تلاش کنند تا گروه طالبان را در قبال اعمال و سیاست‌های این گروه پاسخ‌گو سازند.

گروه طالبان با به قدرت رسیدن دوباره در افغانستان، زندگی زنان افغانستان را با محدودیت‌های گسترده مواجه کرده و به‌نحوی زنان را از زندگی اجتماعی حذف کرده اند.

سیاست‌های سخت‌گیرانه گروه طالبان بر مردم افغانستان، اعتراض و انتقاد فعالان حقوق بشر در سراسر جهان و سازمان‌های بین‌المللی را بر انگیخته و هرک یک به سهم خود تلاش دارند این محدودیت‌های برداشته شده و حقوق زنان در افغانستان تأمین گردد.

در نشستی که روز گذشته در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت حقوق زنان برگزار شد، دبیرکل سازمان ملل و دیگر شرکت کنندگان این نشست، بر لغو فوری قوانین سرکوب‌گرانه گروه طالبان علیه زنان افغانستان تأکید کردند.

مطالب مرتبط