بایدن: خروج از افغانستان تصمیم دشوار اما درست بود


 بایدن: خروج از افغانستان تصمیم دشوار اما درست بود

جمهوری مدارا: سه ‌سال پس از خروج سربازان امریکایی از افغانستان، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا گفته است که خروج سربازان امریکایی از افغانستان تصمیم دشوار؛ اما درست بود.

آقای بایدن گفته است او یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های امریکا را به ارث برده بود که سرانجام به آن پایان داد.

سربازان امریکایی پس از حدود بیست سال حضور در افغانستان و جنگ با گروه طالبان، در سال 2021 از افغانستان خارج شد و با خروج امریکا، دولت پیشین افغانستان نیز سقوط کرد و طالبان به قدرت رسید.

آقای بایدن که دیروز (سه‌شنبه ۳ میزان) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کرد گفت زمانی که به‌عنوان رییس‌جمهور وارد کاخ سفید شد، افغانستان به‌جای ویتنام تبدیل به طولانی‌ترین جنگ امریکا شده بود.

خروج سربازان امریکایی از افغانستان با هرج و مرج بی‌سابقه‌ای به همراه بود و در آخرین روزهای خروج امریکا از افغانستان، بر اثر یک حمله انتحاری 13 تن از سربازان امریکایی و شماری زیادی از مردم افغانستان نیز کشته شدند.

بایدن گفت که چهار رییس‌جمهور امریکا با تصمیم خروج از افغانستان مواجه بودند؛ اما من تصمیم گرفتم که آن را به رییس‌جمهور پنجم نگذارم. او گفت من تصمیم گرفتم که به این جنگ پایان دهم و این کار را کردم.

او در این سخنرانی پذیرفت که خروج آنان از افغانستان با یک تراژدی همراه شد و ۱۳ امریکایی و ده‌ها شهروند افغانستان در یک حمله‌ی انتحاری کشته شدند.

رئیس امریکا با وجود اظهارات مکرر در مورد خروج از افغانستان؛ اما به تسلط دوباره‌ای گروه طالبان بر این کشور و وضعیت امروزی افغانستان هیچ اشاره‌ای نکرد.

خروج سربازان امریکایی از افغانستان و وضعیت پس از تحولات سال 2021 میلادی، با واکنش‌های گسترده بین‌الملی به همراه بوده و هنوز در داخل امریکا به عنوانی یکی از موضوعات داغ سیاسی دنبال می‌گردد.

جمهوری خواهان و جناح رقیب بایدن و دموکرات‌های امریکا خروج این کشور از افغانستان را یک فاجعه خونده و هنوز برپیامدهای تصمیم رئیس جمهور امریکا نسبت به خروج از افغانستان متمرکز اند.

مطالب مرتبط