نخستین هشدار بین المللی به طالبان: چهار کشور جهان؛ این گروه را به دادگاه لاهه می‌کشانیم


 نخستین هشدار بین المللی به طالبان: چهار کشور جهان؛ این گروه را به دادگاه لاهه می‌کشانیم

جمهوری مدارا: در پی نقض گسترده حقوق بشر و به خصوص تبعیض جنسیتی از سوی گروه طالبان در افغانستان، چهار کشور استرالیا، کانادا، آلمان و هالند به گروه طالبان هشدار داده اند که اگر به نقض حقوق زنان و تبعیض جنسیتی در افغانستان خاتمه ندهند، از این گروه به دادگاه بین‌المللی لاهه شکایت می‌کنند.

تصمیم این چهار کشور برای شکایت از گروه طالبان در دادگاه لاهه، روز چهارشنبه 4 میزان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک اعلام شد و تا کنون 20 کشور از این طرح اعلام حمایت کرده است.

این اقدام در نوع خود بی‌سابقه است که است شماری از کشورها از یک کشور دیگر به دلیل تبعیض جنسیتی می‌خواهند به دادگاه بین‌المللی دادگستری شکایت کنند.

طالبان به درخواست‌های مکرر جامعه بین‌المللی و مردم افغانستان مبنی بر رفع محدودیت‌های سخت‌گیرانه بر زنان در افغانستان هیچ‌گونه توجه نکرده و مدعی اند که هرگونه تصمیم آنان در رابط به حقوق زنان براساس شریعت و ارزش‌های دینی اتخاذ می‌گردد.

گزارش تفصیلی این رویداد و اظهارات وزرای خارجه هر چهار کشور آلمان، استرالیا، کانادا و هالند را در ذیل بخوانید:

آلمان: محاکمه طالبان در دادگاه لاهه به زنان امید می‌دهد

در پی اعلام موضع مشترک چهار کشور کانادا، استرالیا، هالند و آلمان مبنی بر هشدار حقوقی به گروه طالبان به دلیل نقض گسترده حقوق زنان در افغانستان، وزارت خارجه آلمان اعلام کرده است دادگاهی شدن گروه طالبان به دلیل تبعیض جنسیتی در افغانستان به زنان آن کشور امید می‌دهد.

وزارت خارجه آلمان تأکید کرده است که آلمان به دلیل نقض حقوق زنان در افغانستان و «جنایات علیه بشریت» گروه طالبان در قبال زنان افغانستان مبارزه می‌کند.

در بیانیه وزارت خارجه آلمان که در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده آمده است افغانستان با پیوستن به کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان، متعهد به حفظ حقوق زنان و دختران است طالبان نیز باید به این تعهد پایبند باشند.

وزارت خارجه آلمان با اشاره نقض گسترده حقوق زنان ازسوی گروه طالبان در افغانستان گفته است که این کشور همراه با هالند، کانادا، استرالیا و شرکای‌شان از جمله نمایندگان جهان اسلام، روندی را آغاز کردند تا طالبان را مجبور کنند که به تعهدات بین المللی افغانستان پابند بمانند.

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه آلمان آمده است: «استفاده از ظرفیت‌های کنوانسیون حقوق زنان در وضعیت امروز زنان افغانستان را تغییری نخواهد آورد اما به آن‌ها امید می‌دهد.»

وزارت خارجه آلمان خطاب به زنان افغانستان نوشته است: «ما شما را می‌بینیم. صدای‌تان را می‌شنویم و هنگامی که شما را ساکت کرده‌اند، به‌جای‌تان حرف می‌زنیم.»

استرالیا: طالبان درگیر یک کمپین برای ظلم مداوم

در پیوند به تصمیم این چهار کشور برای محاکمه گروه طالبان در داده بین‌المللی لاهه، پنی وانگ، وزیر امور خارجه استرالیا گفته است که گروه طالبان در حقیقت در گیر یک کمپین برای ظلم مداوم در افغانستان هستند.

او با انتقاد تند نسبت به سیاست‌ها و رفتار گروه طالبان در برابر زنان در افغانستان به خبرنگارن گفته است که «طالبان تحقیر خود را نسبت به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی زنان و دختران نشان داده‌اند.»

این اظهارات وزیر خارجه استرالیا دیروز چهارشنبه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد درنیویارک امریکا بیان شده است.

براساس گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس، این مقام استرالیایی خاطرنشان کرده است: «آن‌ها [طالبان] درگیر یک کارزار ظلم مداوم و سیستماتیک شده‌اند.»

وزیر امور خارجه استرالیا تأکید کرده است که طالبان با صدور فرمان‌های متعدد زنان و دختران را از زنده‌گی عمومی حذف کرده‌اند.

وزیران امور خارجه آلمان، استرالیا، کانادا و هالند دیروز چهارشنبه اعلام کرده بودند که از طالبان به دلیل «تبعیض جنسیتی و نقض حقوق زنان در افغانستان» در دادگاه بین المللی لاهه شکایت می‌کنند.

کانادا: قاطعانه از زنان و دختران افغانستان حمایت می‌کنیم

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا در رابطه به اقدام این کشور برای دادگاهی کردن گروه طالبان به دلیل نقض حقوق زنان و تبعیض جنسیتی در افغانستان گفته است که این کشور تا زمانی که عدالت تحقق نیافته و زنان افغانستان به آزادی نرسند، آرام نخواهد نشست.

این مقام کانادایی با اشاره به این که گروه طالبان پیوسته قوانین بین‌المللی را نقض کرده اند گفته است که کانادا به گونه قاطع و استوار از زنان و دختران افغانستان حمایت می‌کند.

خانم جولی با انتشار یاد داشتی در حساب ایکس خود از عزم قاطع دولت کانادا برای حمایت از زنان افغانستان در برابر اعمال محدودیت‌های سخت‌گیرانه گروه طالبان و تبعیض جنسیتی دراین کشور خبر داد.

او همچنین تأکید کرده است که گروه طالبان زنان و دختران افغانستان را مجبور سکوت کرده اند.

وزیران خارجه آلمان، استرالیا، کانادا و هالند روز چهارشنبه با صدور اعلامیه‌ای تندی، موارد نقض‌ فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در افغانستان، به‌ویژه تبعیض جنسیتی علیه زنان را محکوم کده و طالبان را به پیگرد قانونی تهدید کردند.

هالند: وضعیت زنان و دختران در افغانستان دلخراش است

همزمان با تصمیم چهار کشور غربی برای تهدید گروه طالبان به شکایت در دادگاه بین المللی لاهه، وزیر امور خارجه هالند، می‌گوید که وضعیت زنان و دختران در افغانستان زیر سلطه طالبان «دلخراش» است.

کسپر فلد‌کامپ بانشر یاد داشتی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که هالند، آلمان، استرالیا و کانادا طالبان را به دلیل نقض کنوانسیون‌ رفع هرگونه تبعیض علیه زنان پاسخ‌گو می‌دانند.

ای مقام هالندی در مورد هشدار این کشورها مبنی بر معرفی طالبان به دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه گفته است که هدف از این اقدام پایان دادن به قوانین «زن‌ستیزانه» گروه طالبان در افغانستان است.

در بخشی یاد داشت وزیر خارجه هالند آمده است : «ما نمی‌توانیم این وضعیت را بپذیریم. بنابر این، هالند، آلمان، استرالیا و کانادا طالبان را به دلیل نقض کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان پاسخ‌گو می‌دانند.»

وزیران امور خارجه چهار کشور آلمان، کانادا، هالند و استرالیا روز گذشته اعلام کرده بودند که از طالبان به دلیل «تبعیض جنسیتی و نقض حقوق زنان در افغانستان» در دادگاه بین‌المللی کیفری شکایت ثبت می‌کنند.

تصمیم این چهار کشور برای تهدید به شکایت از گروه طالبان در دادگاه بین‌المللی لاهه در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام شد.

این تصمیم چهار کشور یاد شده به این دلیل گرفته شده است که گروه طالبان نقض گسترده حقوق زنان و تبعیض جنسیتی در افغانستان دامن زده و زنان از زندگی اجتماعی حذف کرده اند.

با وجود تأکید مستمر بین المللی به رفع محدودیت‌های وضع شده بر زنان و تأمین حقوق بشری زنان در افغانستان، گروه طالبان اما به درخواست‌های مکرر جامعه بین‌المللی کوچکترین توجه نکرده و به تازگی قانون امر به معروف و نهی از منکر را توشیح کرده اند که در آن محدودیت‌های بیشتری بر زندگی زنان وضع شده است.

تصمیم این چهار کشور برای ثبت شکایت از گروه طالبان در دادگاه بین‌المللی لاهه، توسط شماری از کشورهای دیگر و نیز برخی از سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر مواجه شده و آن را سر آغاز مسری برای تأمین عدالت برای زنان در افغانستان عنوان کرده اند.

مطالب مرتبط