مهاجران افغانستان در پاکستان: جهان نظاره‌گر نسل‌کشی هزاره‌ها نباشد


 مهاجران افغانستان در پاکستان: جهان نظاره‌گر نسل‌کشی هزاره‌ها نباشد

جمهوری مدارا: شماری از زنان مهاجر افغانستان مقیم پاکستان، با برپایی تجمع اعتراضی، نسبت به ادامه نسل کشی هزاره‌ه در افغانستان اعتراض کردند.

برگزار کنندگان این تجمع اعتراضی خطاب به جهان گفته‌اند که «نسل‌کشی هزاره‌ها» را با سکوت نظاره نکنند.

در قطع‌نامه‌ای شرکت کنندگان این نشست به مناسبت سالگرد حمله بر آموزشگاه کاج در غرب کابل و کشته‌شدن شماری از مردم هزاره در ارزگان، گفته‌ شده است که «کشتار هزاره‌ها» به قوت تمام و با عناوین مختلف و به طور «ساختارمند» ادامه دارد.

در حمله بر آموزشگاه کاج در دشت برچی کابل در ۸ میزان ۱۴۰۱، بیش از ۴۵ دانش‌آموز که اکثراً دختر و از قوم هزاره بودند، کشته شدند.

مسئولیت این حمله را تا کنون کسی یا گروهی بر عهده نگرفته است؛ اما ریچاردبنت گزراشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد در امور افغانستان، پس از این حمله در اکس، این رویداد را ادامه حمله‌های داعش در کشور عنوان کرد.

معترضان از جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشری خواسته‌اند که نسل‌کشی هزاره‌ها را که به گرفته‌ای آنان با عنوان‌های مختلف صورت می‌گیرد به رسمیت بشناسند و برای جلوگیری و توقف این «جنایت» اقدام کنند.

آنان در این قطعنامه همچنین خواستار ایجاد کمیسیون مستقل از سوی سازمان ملل متحد و نهادهای مدافع حقوق بشر شده اند که «نسل‌زدایی» هزاره‌ها در افغانستان مورد بررسی قرار دهند و‌در مورد آن تحقیق کنند.

در قطع‌نامه این تجمع اعتراضی آمده است که برای توقف «نسل‌کشی هزاره‌ها» در کشور، عاملان و سازمان‌دهندگان آن باید در دادگاه بین‌المللی جزایی محاکمه شوند.

مطالب مرتبط