گردهمایی اعتراضی شهروندان افغانستان در کانادا؛ نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید


 گردهمایی اعتراضی شهروندان افغانستان در کانادا؛ نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید

جمهوری مدارا: جمع زیادی از شهروندان افغانستان با برگزاری تجمع اعتراضی در کانادا، به ادامه نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان اعتراض کردند.

برگزار کنندگان این تجمع، با شعار «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» دیروز (یک‌شنبه8 میزان) در شهرهای ونکوور و اوتاوا در کانادا دست به اعتراض زدند.

این اعتراض‌ها در واکنش به سال‌گرد آغاز نسل‌کشی هزاره‌ها در 131 سال پیش توسط امیرعبدالرحمان پادشاه سابق افغانستان و نیز در واکنش به تیرباران شدن 14 تن از باشندگان ولایت دایکندی که اخیرا توسط داعش خراسان در مرز ولایت غور- دایکندی به رگبار بسته شدند، برگزار شده است.

شرکت کنندگان این تجمعات اعتراضی از جامعه بین‌المللی، سازمان ملل‌متحد و سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی خواستند که «نسل‌کشی مردم هزاره» را به عنوان جنایت علیه بشریت، به‌ رسمیت بشناسند.

این روزها، شهروندان افغانستان به خصوص هزاره‌ها، در نقاط مختلف جهان در اعتراض به ادامه نسل‌کشی هزاره‌ها دست به اعتراض می زنند.

معترضان از جامعه بین‌المللی و به ویژه سازمان ملل متحد می‌خواهند که نسل‌کشی هزاره‌ها را به عنوان جنایت علیه بشریت به رسمت شناخته و برای حفاظت از مردم هزاره در افغانستان تدابیری را اتخاد کنند.

شرکت‌کنندگان تجمعات اعتراضی در کانادا، بر‌ تأمین عدالت برای قربانیان نقض حقوق بشر در افغانستان نیز تأکید کرده و خواستار ادامه دفاع از حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و اقلیت‌ها، شدند.

سخنرانان این گردهمایی‌ها به فرمان تاریخی عبدالرحمان‌خان، پادشاه سابق افغانستان، که در ۲۵ سپتامبر ۱۸۹۲ صادر شده است، به عنوان آغازگر نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان اشاره کرده گفته اند که با گذشته بیش از یک‌صد و سی‌سال، روند نسل‌کشی و پاک‌سازی قومی هزاره همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین مورد، 14 تن از باشندگان ولایت دایکندی توسط افراد مسلح ناشناس در نوار مرزی ولایت غور- دایکندی تیرباران شدند. داعش خراسان مسئولیت این رویداد را به عهده گرفت.

شرکت کنندگان این گردهمایی‌ها در کانادا، یاد و خاطره‌ای قربانیان نسل‌کشی و قتل‌عام هزاره‌ها توسط عبدالرحمان پادشاه سابق افغانستان را که امسال ۱۳۲مین سال‌گرد آن است، گرامی داشته و خواستار توجه بیشتر جامعه‌ی جهانی به وضعیت هزاره‌ها شدند.

گردهمایی شهروندان افغانستان در هردو شهر ونکوور و اوتاوای کانادا، با خوانش قطعنامه‌ای به پایان رسید که در آن از جامعه جهانی خواسته شده است تا تداوم نسل‌کشی هزاره‌ها در افغانستان را به رسمیت شناخته و به ماهیت سیستماتیک نقض حقوق بشر علیه این گروه قومی اذعان کنند.

در قطع‌نامه به اقدام فوری برای حفاظت از هزاره‌ها طبق قوانین بین‌المللی تأکید شده است تا از نسل‌کشی بیشتر این قوم تحت حاکمیت گروه طالبان جلوگیری شود.

شرکت کنندگان از دولت کانادا و جامعه جهانی خواسته اند که از عادی‌سازی روابط با طالبان خودداری و از تمام امکانات خود برای پاسخ‌گو کردن این گروه در قبال نقض حقوق بشر استفاده کند.

کشته شدن 14 تن از باشندگان ولایت دایکندی توسط گروه داعش که اقدام در تداوم نسل‌کشی هزاره تلقی شده است با واکنش‌های گسترده ملی و بین‌المللی مواجه شد.

مطالب مرتبط