بازداشت‌های سریالی؛ استخبارات گروه طالبان یک عالم دین را بازداشت کرد


 بازداشت‌های سریالی؛ استخبارات گروه طالبان یک عالم دین را بازداشت کرد

جمهوری مدارا: منابع خبری از بازدشت عبدالقادر قانت، یک تن از عالمان دینی توسط گروه طالبان خبر می‌دهند.

این عالم دینی که قبل براین ریاست شورای حمایت از ارزش‌های دینی و جهادی را به عهده داشت، توسط نیروهای استخبارات گروه طالبان بازداشت شده است.

تاکنون در مورد علت بازداشت و محلی که آقای قانت بازداشت شده اطلاعاتی در دست نیست و گروه طالبان نیز معمولا در مورد افرادی که بازداشت می‌کنند اطلاع رسانی نمی کنند.

این عالم دینی در حالی بازداشت می‌شود که اخیرا به عنوان کارشناس و صاحب نظر امور دینی در بحث‌های رسانه‌ای حضور می‌یافت و سیاست‌های گروه طالبان در برخی از موارد از جمله در زمینه منع آموزش زنان و دختران را نقد می‌کرد.

پیشتر جاوید کوهستانی یکی از تحلیل‌گران مسایل سیاسی نیز توسط استخبارات گروه طالبان بازداشت و به محل نامعلومی منتقل گردید.

ادارات طالبان در کابل، تاکنون در مورد بازداشت هیچ‌یک از این دو نفر ابراز نظر نکرده و معلومات نداده است.

گروه طالبان بر فعالیت و اظهار نظر کارشناسان در رسانه‌ها به شدت محدودیت وضع کرده و حتا فهرستی از افراد را تنظیم کرده اند که گفته شده است رسانه‌ها به جز افراد شامل لیست، با کسی دیگری نمی‌توانند مصاحبه کنند و نظر کارشناسی آنان را بگیرند.

این بازداشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که سازمان‌های مدافع حقوق بشر نسبت به شکنجه و آزار و اذیت افراد بازداشت شده توسط گروه طالبان ابراز نگرانی کرده و رفتار این گروه با افراد بازداشت شده را عامل نقض حقوق بشری آنان می‌دانند.

جمعی از فعالان حقوق بشر با ایجاد کمیته‌ دادخواهی برای رهایی جاوید کوهستانی از بند طالبان، نسبت به شکنجه، بدرفتاری و آزار و اذیت روانی و جسمانی او ابراز نگرانی کرده و خواستار رهایی وی از قید این گروه شده اند.

مطالب مرتبط