برنامه جهانی غذا: از 11 میلیون نفر نیازمند کمک در افغانستان فقط به 1 میلیون نفر رسیدگی می‌توانیم


 برنامه جهانی غذا: از 11 میلیون نفر نیازمند کمک در افغانستان فقط به 1 میلیون نفر رسیدگی می‌توانیم

جمهوری مدارا: برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد نسبت به گسترش نیازمندی مردم افغانستان و کاهش بودجه برای تأمین کمک‌های بشردوستانه در این کشور، بار دیگر ابراز نگرانی کرده است.

در گزارشی که به تازه‌گی توسط سازمان جهانی غذا به نشر رسیده آمده است که پس از حاکمیت دوباره گروه طالبان در افغانستان، بحران اقتصادی در این کشور افزایش یافته است.

این سازمان می‌گوید، کاهش بودجه و قطع کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، دستاوردهای این سازمان برای فراهم‌ کردن کمک‌های غذایی به مردم نیازمند، این کشور را به خطر مواجه خواهد کرد.

در بخشی از این گزارش آمده است: «برنامۀ جهانی غذا، فقط می‌تواند به یک میلیون نفر در افغانستان که با فقر و گرسنگی دست گریبان است، کمک کند و به علت کمبود بودجه، به ۱۱ میلیون نفر دیگر که نیاز به کمک‌های بشری دارند، نمی‌تواند رسیدگی کند

در گزارش این سازمان وابسته به ملل متحد آمده است که همزمان با افزایش موارد سوءتعذیه در افغانستان، ۱.۴ میلیون مادر و کودک که از سوءتغذیه رنج می‌برند، قادر به دریافت غذای مقوی برای جلوگیری از این بیماری نیستند.

سازمان ملل متحد بار دیگر تاکید کرده است که برای رسیدگی به نیازمندان در سراسر افغانستان، به دست کم ۶۱۷ میلیون دالر بودجه به صورت فوری نیاز دارد.

در گزارش آمده است که علاوه بر کمک‌های غذایی، با این مقدار پول به آن عده از مردم نیازمند افغانستان که در نقاط دور دست این کشور و در فصل زمستان راه‌های مواصلاتی آن مسدود می‌شود، مواد غذایی تهیه خواهد کرد.

پیش از این نیز، سازمان ملل متحد از کاهش بودجه در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته بود که این وضعیت، جان میلیون‌ها افغان را به خطر انداخته است.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرده بود که در حال حاضر، ۲۳ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و این کشور با سطوح بلند ناامنی غذایی، افزایش موارد سوءتعذیه، شیوع بیماری‌های فصلی، حوادث طبیعی و اثرات تغییرات اقلیمی روبرو است.

مطالب مرتبط