پنتاگون: فعالیت‌های القاعده دوباره در افغانستان افزایش یافته است


 پنتاگون: فعالیت‌های القاعده دوباره در افغانستان افزایش یافته است

جمهوری مدارا: وزارت دفاع ایالات متحده امریکا یا پنتاگون، از افزایش فعالیت‌های شبکه القاعده در افغانستان خبر داده است.

پیش از این مقام‌های مختلف امریکایی نسبت به گسترش و فعالیت دوباره نیروهای القاعده در افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند.

در همین حال سبرینا‌سنگ، معاون سخن‌گوی وزارت دفاع امریکا گفته است که این کشور تهدیدات ناشی از فعالیت‌های القاعده در افغانستان را به صورت جدی دنبال می‌کند و تحت نظر دارد.

خانم سنگ، در یک کنفرانس خبری گفته است که ایالات متحده امریکا توانایی فراتر از آن‌چه که تصور می‌شود در برابر تهدیدات ناشی از فعالیت‌های القاعده در افغانستان دارد.

گزارش‌ نهادهای مختلف از جمله شورای امنیت سازمان ملل حاکی از این است که فعالیت‌های گروه‌های مختلف تروریستی چون القاعده، داعش و تی‌تی‌پی در افغانستان گسترش یافته است.

این در حالی است که برخی از مقام‌های پیشین نظامی امریکا و اعضای مجلس نمایندگان آن کشور از کاهش تونایی امریکا مبنی بر نظارت و پاسخ‌گویی بر فعالیت‌های گروه‌های تروریستی در افغانستان انتقاد کرده اند.

منتقدان دولت امریکا به این باور اند که پس از خروج سربازان امریکایی از افغانستان، این کشور نمی‌تواند بر نحوه فعالیت گروه‌های تروریستی از جمله شبکه القاعده در افغانستان نظارت داشته باشد.

در یک مورد اما جنرال پاتریک رایدر، سخن‌گوی وزارت دفاع ایالات متحده، در واکنش به اظهارات منتقدان دولت امریکا گفته بود که این کشور ظرفیت‌های اطلاعاتی قوی برای مبارزه با گروه‌های تروریستی در افغانستان دارد.

این در حالی است که گفته می‌شود حمزه بن لادن پسر اسامه بن لادن و رهبر کنونی شبکه القاعده همراه با بردارش در ولایت ننگرهار به سر می‌برد.

گزارش‌های وجود دارد که القاعده در حال برنامه ریزی حمله به کشورهای غربی حتا به سبک حمله یازدهم سپتامبر است. برخی از سناتوران جمهوری‌خواه امریکا هشدار دادند که گروهای ترویستی توانایی حمله بر منافع امریکا به دست آورده اند.

درهمین حال کنت مکنزی فرمانده پیشین سنتکام گفته است که خروج ایالات متحده از افغانستان باعث توان‌مندشدن داعش و القاعده شده و تصمیم به خروج بر توانایی داعش و القاعده برای سازماندهی و حمله بر منافع امریکا تاثیر گذاشته است.

مطالب مرتبط