جنبش شنبه‌های ارغوانی: تغییر وضعیت حقوق‌بشری در افغانستان به اقدام فوری نیاز دارد


 جنبش شنبه‌های ارغوانی: تغییر وضعیت حقوق‌بشری در افغانستان به اقدام فوری نیاز دارد

جمهوری مدارا: نهادی موسوم به جنبش شنبه‌های ارغوانی فراخوانی را به نشر رسانده است  که درآن «به اقدام فوری علیه زن‌ستیزی گروه طالبان در افغانستان» تأکید شده است.

این جنبش اقدامات جامعه بین‌المللی و واکنش‌های سازمان ملل متحد را در برابر «جنایات گروه طالبان به شکل نگران کننده ناکافی» خوانده گفته است که برای رسیدگی و تغییر وضعیت «وخیم» حقوق‌بشری در افغانستان به اقدامات قوی‌ نیاز است.

اعضای جنبش شنبه‌های ارغوانی به این باور است که آن‌چه هم اکنون بازی‌گران بین المللی در مواجهه با گروه طالبان انجام می‌دهند نه تنها به مشروعیت حکومت این گروه کمک خواهد کرد؛ بلکه آن‌ها را به ادامه خشونت و بدرفتاری‌های بیشتر جسورتر می‌سازد.

جنبش شنبه‌های ارغوانی از سازمان ملل‌متحد و جامعه بین‌المللی خواسته که برای جلوگیری از رنج بیش‌تر مردم و تضعیف حقوق زنان در افغانستان، به گونه «فوری» تدابیر «قاطع» را در افغانستان روی دست گیرند.

این نهاد هم‌چنان گفته است که هم اکنون وضعیت حقوق‌بشری در افغانستان وخیم و «عواقب آن برای زنان فاجعه‌بار است.» این جنبش با توجه به وضعیت نگران کننده زنان، از سازمان ملل متحد و جامعه جهانی خواسته که حمایت از حقوق‌بشر را در «اولویت» قرار داده و از  زنانی که برای آزادی و کرامت انسانی خویش مبارزه می‌کنند، حمایت کنند.

به باور اعضای این جنبش، جامعه جهانی و سازمان ملل‌متحد به اندازه کافی برای مقابله با سیاست‌های افراط گرایانه گروه طالبان و محافظت از زنان افغانستان اقدامات مؤثری انجام نداده است.

جنبش شنبه‌های ارغوانی می‌گوید عملکرد جامعه‌جهانی در برابر گروه طالبان با وجود شواهد واضح از نقض حقوق‌بشر، نه تنها ضعیف وناکافی بوده که حتی شماری از کشورها به تعامل دیپلوماتیک با گروه طالبان روی آورده اند.

در فراخوان این جنبش هم‌چنان تذکر داده شده است که با بازگشت دوباره گروه طالبان به قدرت در وضعیت زنان عقب‌گرد به میان آمده و خشونت‌های جنسی به خصوص تجاوز جنسی به زنان توسط اعضای طالبان افزایش یافته است.

با به قدرت رسیدن دوباره گروه طالبان در افغانستان، این گروه، زنان و دختران را از تمام حقوق اساسی شان محروم ساخته و محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را بر زندگی زنان در افغانستان وضع کرده اند. ممنوعیت زنان از کار، تحصیل و آموزش از جمله محدودیت های است که گروه طالبان وضع کرده است.

مطالب مرتبط