جنبش شنبه‌های ارغوانی برای اعتراض در برابر طالبان فراخوان صادر کرد


 جنبش شنبه‌های ارغوانی برای اعتراض در برابر طالبان فراخوان صادر کرد

جمهوری مدارا: یک جنبش اعتراضی زنان،موسوم به شنبه‌های ارغوانی، برای مبارزه و اعتراض در برابر سیاست‌های گروه طالبان در افغانستان فراخوان صادر کرده است.

این جنبش در این فراخوان از تمام شهروندان کشور، به‌خصوص زنان، خواسته تا به اعتراضات گسترده‌ در برابر گروه طالبان ادامه بدهند.

جنبش شنبه‌های ارغوانی امروز(یک‌شنبه، ۲۱ اسد) با شعارهای چون «ما خاموش نمی مانیم، ما ظلم را تحمل نمی کنیم و ما مبارزه می کنیم» فراخوان خود را صادر کرده است.

 در فراخوان این جنبش، از مردم افغانستان در داخل و خارج کشور خواسته شده  تا با استفاده از هر ابزار و روش ممکن، حتی به‌صورت انفرادی، علیه ظلم و ستم طالبان صدا بلند کنند.

این جنبش ضمن آن‌که خواستار محاکمه رهبران گروه طالبان در دادگاه بین‌المللی لاهه شده است، گفته است که جنایات انجام شده از سوی گروه طالبان در افغانستان نیازمند پاسخ‌گویی و رسیدگی جدی است.

در فراخوان جنبش شنبه‌های ارغوانی وضعیت مردم افغانستان در سه‌سال حاکمیت گروه طالبان در بخش‌های مختلف اسفبار عنوان شده است.

به گفته جنبش شنبه‌های ارغوانی، علاوه بر کشتار هدف‌مند نظامیان و کارمندان حکومت پیشین و نقض حقوق بشری شهروندان، زنان معترض نیز به طور سیستماتیک مورد آزار و اذیت و حتی تجاوز جنسی از سوی گروه طالبان قرار گرفته اند.

در این فراخوان بر اهمیت «ایستادگی» در برابر سرکوب‌ها و محدودیت‌های وضع شده از سوی گروه طالبان تأکید  شده که طالبان برخلاف تعهدات خود به جامعه‌ی جهانی، نه تنها روابط خود را با گروه‌های تروریستی دیگر را قطع نکرده‌اند، بلکه با تقویت این روابط، افغانستان را به پناهگاه امنی برای تروریست‌های بین‌المللی تبدیل کرده‌اند.

جنبش شنبه‌های ارغوانی به این باور است که وضعیت موجود در  افغانستان، این کشور را به تهدیدی جدی و بالقوه برای منطقه و جهان تبدیل کرده است.

این فراخوان هم‌چنان تصریح کرده که به دلیل وضعیت موجود در افغانستان، باید تمامی حرکت‌های اعتراضی مورد حمایت قرار گیرد.

جنبش شبنه‌های ارغوانی از همه فعالان سیاسی و مدنی و اقشار مختلف مردم افغانستان خواسته که با برگزاری اعتراضات گسترده، فشار بر طالبان را افزایش دهند.

این جنبش هم‌چنان به قطع حمایت‌های بین المللی از گروه طالبان نیز تأکید کرده است. 

مطالب مرتبط