دیدبان حقوق بشر: جهان رهبران طالبان را که مسئول جنایات جدی در افغانستان اند، پاسخ‌گو کنند


 دیدبان حقوق بشر: جهان رهبران طالبان را که مسئول جنایات جدی در افغانستان اند، پاسخ‌گو کنند

جمهوری مدارا: سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید، جهان باید رهبران گروه طالبان را که جنایات جدی را در افغانستان مرتکب شده اند، پاسخ‌گو بسازند.

مسئولان این سازمان بین‌المللی باور دارند که گروه طالبان در سه‌سال گذشته بدترین بحران حقوق بشری برای زنان در جهان خلق کرده است.

فرشته عباسی پژوهش‌گر سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید افغانستان با بدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان مواجه است. عدم دسترسی زنان و دختران به مراقبت‌های صحی به علت محدودیت‌های طالبان، سلامتی آنان به ‌خطر انداخته است.

گروه طالبان پس از آن‌که دوباره در افغانستان به قدت رسیدند، محدودیت های سخت‌گیرانه‌ای را بر زندگی زنان افغانستان وضع کرده و این طبقه را از حقوق و آزادی‌های انسانی آنان محروم کرده اند.

اکنون سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید که در حاکمیت گروه طالبان، زنان و دختران در افغانستان، بدترین کابوس‌ها را می‌بینند.

سازمان دیدبان حقوق بشر به گزارش ریچارد بنت، گزارش‌گر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان استناد کرده است که در آن وضعیت حقوق بشری زنان افغانستان در حاکمیت گروه طالبان به «یک سیستم نهادینه‌شده تبعیض، جداسازی، بی‌احترامی به کرامت انسانی، و کنار گذاشتن زنان و دختران» توصیف شده است.

فرشته عباسی پژوهش‌گر سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است که در سه‌سال گذشته آزادی بیان و حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها توسط گروه طالبان نقض شده و این گروه زنان را به علت نوع پوشش، به طور خودسرانه بازداشت کرده و معترضان را به شدت شکنجه کرده اند.

او هم‌چنین از کشورهای که با گروه طالبان روابط برقرار کرده می خواهد که پیوسته به رهبران این گروه تذکر بدهند که سرکوب مردم افغانستان، به ویژه زنان و دختران در مخالفت با میثاق‌های بین‌المللی قرار دارد که افغانستان عضو آن است.

شماری زیادی از زنانی که به سیاست‌های گروه طالبان در برابر ممنوعیت‌های وضع شده بر زنان اعتراض کردند، توسط این گروه باز داشت و شکنجه شدند.

گروه طالبان با هرگونه آزادی برای زنان و برخورداری آنان از حقوق و آزادی های انسانی مخالف اند و آن را خلاف دستوارت دینی می‌خوانند.

مطالب مرتبط