دیدبان حقوق‌‌بشر: طالبان بدترین بحران حقوق زنان را در جهان به وجود آورده است


 دیدبان حقوق‌‌بشر: طالبان بدترین بحران حقوق زنان را در جهان به وجود آورده است

جمهوری مدارا: سازمان بین‌المللی دیدبان حقوق بشر می‌گوید گروه طالبان بدترین بحران حقوق زنان را در جهان به و جود آورده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر که گزارشی را به مناسبت سومین سال‌روز سقوط حکومت پیشین و حاکمیت دوباره گروه طالبان افغانستان منتشر کرده می‌گوید که گروه طالبان از وقتی که دوباره قدرت را بدست گرفته بدترین بحران حقوق زنان در افغانستان به وجود آورده است.

گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر امروز (دوشنبه 22 اسد) منتشر شده و در آن نسبت به بحران حقوق زنان و بحران بشردوستانه در افغانستان ابراز نگرانی شده است. در گزارش این سازمان آمده است که افغانستان در حال حاضر علاوه بر وضعیت بد حقوق زنان، بد بحران بشردوستانه نیز تجربه می‌کند.

در این گزارش فرشته عباسی، پژوهش‌گر امور افغانستان دید‌‌بان حقوق بشر، گفته است که در حاکمیت گروه طالبان زنان و دختران افغان در «بدترین کابوس‌های خود زنده‌گی می‌کنند.» او حاکمیت گروه طالبان استفاده جو خوانده است.

براساس این گزارش، از ماه جنوری ۲۰۲۴ طالبان زنان و دختران را در کابل و سایر ولایات به دلیل آن‌چه گروه طالبان آن را «بدحجابی» می‌خوانند، بازداشت شده اند.

در این گزارش از کارشناسان سازمان ملل متحد نقل قول شده است که گفته اند بازداشت‌شده‌گان برای روزها بدون ارتباط و تحت «خشونت فزیکی، تهدید و ارعاب» قرار گرفته‌اند.

به گفته این نهاد، محدودیت‌های وضع شده از سوی گروه طالبان بر زنان و دختران در افغانستان، دسترسی به مراقبت‌های صحی را با مشکل مواجه کرده و حق سلامتی آنان را به مخاطره انداخته است.

سازمان دید‌بان حقوق بشر می‌گوید ممنوعیت‌ زنان و دختران از تحصیل و آموزش در افغانستان در آینده نزدیک سبب کمبود کارکنان صحی خواهد شد و کشور‌های کمک کننده تلاش کننده راهی برای کاهش بحران انسانی در افغانستان پیدا کنند.

سازمان دیدبان حقوق بشر اما تأکید کرده است که کمک به کاهش بحران بشری در افغانستان از سوی کشورهای کمک کننده باید بدون تقویت سیستم سرکوب گرانه طالبان انجام شود.

در این گزارش هم‌چنین آمده است که گروه طالبان علاوه بر آن‌که بحران حقوق زنان را در افغانستان از طریق وضع محدودیت و ممنوعیت بر حقوق آنان تشدید کرده است، آزادی بیان و رسانه‌ها را نیز به‌شدت محدود کرده است.

پژوهش‌گر امور افغانستان دید‌‌بان حقوق بشر گفته است: «سومین سال‌گرد تسلط طالبان یادآوری تلخ بحران حقوق بشر در افغانستان است، اما باید فراخوانی برای اقدام نیز باشد.»

فرشته عباسی باور تأکید کرده است دولت‌هایی که با طالبان در تعامل هستند، باید پیوسته به این گروه یادآوری کنند که محدودیت‌های وضع شده از سوی گروه برزنان و مردم افغانستان در مخالفت با میثاق‌های بین‌المللی قرار داد که افغانستان عضو آن است.

بدترین بحران بشردوستانه

گزارش سازمان دیدبان حقوق بشری که امروز (دوشنبه 22 اسد) منتشر شده همچنین تصریح کرده است که افغانستان تحت تسلط طالبان یکی از کشورهای است که بد ترین بحران بشردوستانه را در جهان شاهد است.

براساس گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر، با توجه به میزان نیازمندی مردم افغانستان، کمک‌های بشردوستانه در این کشور با کاهش و کمبود مواجه است و این سبب خواهد شد که وضعیت حقوق بشری در افغانستان بحرانی‌تر شود.

در گزارش گفته شده است که بازگشت دوباره مهاجران افغان از کشورهای همسایه افغانستان  به کشور شان از یک‌سو و انتظار شماری زیادی از افغان‌ها در پاکستان باری مهاجرت به کشورهای غربی از سوی دیگر از موارد دیگری در ارتباط به بحران بشردوستانه دراین کشور است.

برمبنای گزارش سازمان دیدبان حقوق بشر، با توجه به وضعیت موجود در افغانستان، نیازمندی به کمک‌های بشردوستانه در این کشور بیشتر شده است.

این درحالی است که سازمان‌های امداد در سال جاری میلادی همواره از کمبود بودجه برای تأمین کمک‌های مورد نیاز در افغانستان گزارش داده و نسبت به آن ابراز نگرانی کرده اند.

دید‌بان حقوق بشر می‌گوید  قطع کمک‌های انکشافی به تشدید بحران انسانی در افغانستان کمک کرده است.

در گزارش این سازمان به نقل از دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد گفته شده است که بیش از نیمی از جمعیت (۲۳) میلیون تن با نا‌امنی غذایی روبه‌رو هستند.

گفته شده است که سیستم مراقبت‌های صحی افغانستان به دلیل از دست دادن کمک‌های بین‌المللی آسیب دیده و این سبب شده است که بیماری های ناشی از سوءتغذیه و مراقبت‌های صحی تشدید گردد.

این در حالی است که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز در تازه‌ترین گزارش خود گفته است که وضعیت بشردوستانه در افغانستان هم‌چنان وخیم است. 

مطالب مرتبط