شماری از فعالان مدنی در اسلام‌آباد: سازمان ملل برای بررسی وضعیت هزاره‌ها جلسه فوق‌العاده برگذار نماید


 شماری از فعالان مدنی در اسلام‌آباد: سازمان ملل برای بررسی وضعیت هزاره‌ها جلسه فوق‌العاده برگذار نماید

جمهوری مدارا: شماری از مهاجران افغانستان و فعالان مدنی در اسلام‌آباد پاکستان طی یک گیردهمایی خواستار به رسمیت‌شناسی نسل کشی هزاره‌ها شده و از جامعه بین‌الملی می‌خواهند تا از هزاره‌ها در برابر کشتار سیستماتیک و هدفمند محافظت کنند.

فعالان مدنی مهاجر در اسلام‌آباد پاکستان امروز ( یک‌شنبه، ۲۵ سنبله) در یک کنفرانس مطبوعاتی، در واکنش به رگ‌بار بسته شدن 14 تن از شهروندان هزاره در ولایت دایکندی گیردهم آمده؛ خواستار توقف کشتار هزاره‌ها شدند.

به گفته این اعتراض کنندگان، نسل‌کشی هزاره‌ها دارای پیشینه‌ی تاریخی بوده و هر روز انواع مختلف از خشونت بر علیه هزاره‌ها اعمال می‌گردد.

دز قطع‌نامه‌ای در این کنفرانس صادر شده؛ آمده است که حاکمیت موجود نه تنها بر هزاره‌ها توجه نکرده اند؛ بلکه محدودیت‌های بسیاری را در زمینه‌های مختلف بر هزاره‌ها اعمال کرده است طوری اکنون جامعه‌ی هزاره‌ در هیچ گوشه‌ی این کشور احساس آرامش و مصئونیت نمی‌کند.

هم‌چنان در این اعلامیه از کشورهای منطقه و جهان خواسته شده است که از نفوذ و تاثیرگذرای خود بالای طالبان استفاده کرده، نگذارند که هزاره‌ها در افغانستان بیش از این طعمه توطئه گروه‌های افراطی و تروریستی شوند.

مهاجران افغانستانی مقیم اسلام‌‌آباد، در این کنفرانس از سازمان ملل متحد و یوناما خواسته تا در کابل تمام عوامل خشونت علیه هزاره‌ها را شناسای و زمینه‌ی یک جلسه‌ی فوق‌العاده را در شورای امنیت سازمان در خصوص هزاره‌ها با حضور نمایند‌گان مردم هزاره و نهادی بین‌الملی برای بررسی قضایای خشونت و حملات سازماندهی شده بر هراره‌ها مساعد سازند.

تجمع اعتراضی مهاجران با شعارهای (#هزاره بودن جرم نیست #نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید #نسل کشی جنایت است و خاموشی جهان خیانت است) به پایان رسید.

پنج‌شنبه هفته گذشته، 14 تن از باشندگان روستای قریودال ولسوالی سنگ‌تخت و بندر ولایت دایکندی به شکل بی‌رحمانه‌ی توسط چهار موترسایکل سوار تیرباران شدند و شش تن دیگر نیز در این حمله زخمی شدند. گروه داعش مسولیت این حمله را بر عهده گرفته است.

مطالب مرتبط