دیدبان حقوق بشر: جامعه بین‌المللی «اقدام معناداری» برای لغو ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان انجام نداده‌ است


 دیدبان حقوق بشر: جامعه بین‌المللی «اقدام معناداری» برای لغو ممنوعیت آموزش دختران در افغانستان انجام نداده‌ است

جمهوری مدارا: سازمان دیدبان حقوق بشر در رابطه به ممنوعیت آموزش دختران از سوی گروه طالبان در افغانستان می‌گوید جامعه بینالمللی تاکنون «اقدام معناداری» برای لغو ممنوعیت آموزش دختران انجام داده است.

گروه طالبان پس از این‌که قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، آموزش بالاتر از صنف ششم و نیز تحصیلات عالی برای زنان و دختران را ممنوع کرده است و اکنون سه‌سال است که دروازه مکاتب به روی دانش‌آموزان دختر بالاتر از صنف ششم مسدود است.

سازمان دیدبان حقوق بشر دیروز (سه‌شنبه ۲۷ سنبله) در بیانیه‌ای که منتشر کرده است ممنوعیت آموزش دختران را حمله «سیستماتیک گروه طالبان بر حقوق زنان» عنوان کرده و گفته است که این گروه به مردم افغانستان و سیستم آموزشی آن آسیب زده است.

دیدبان حقوق بشر تاکید کرده است؛ با وجود این‌که ممنوعیت آموزش دختران افغانستان بحث‌های زیادی را در سطح جهانی برانگیخته است؛ اما دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی تاکنون اقدام مؤثری برای لغو این ممنوعیت انجام نداده‌ است.

این سازمان ممنوعیت تحصیل دختران بالا تر از صنف ششم را یک حمله‌ای زن‌ستیزانه خوانده است که نابرابری جنسیتی را در سیستم آموزشی افغانستان نهادینه می‌کند و این ممنوعیت بر تمام عرصه‌های زندگی مردم افغانستان و به خصوص زنان تأثیر منفی می‌گذارد.

در بخشی از بیانیه این سازمان آمده است: «با حمله طالبان به آموزش دختران، آینده افغانستان با کمبود جدی پزشکان زن، پرستاران زن، معلمان زن و زنان تحصیل‌ کرده در رشته‌های مختلف مواجه خواهد شد. این امر نقش زنان در جامعه افغانستان را بیش‌تر تضعیف کرده و منجر به ایجاد یک جامعه نابرابر، جداشده و فقیر می‌گردد که فاقد مشارکت‌های معنادار زنان است

سازمان دیدبان حقوق بشر بر اعمال فشار جدی جامعه بین‌المللی بر گروه طالبان تأکید ورزیده تا این گروه فورا ممنوعیت آموزش برای دختران را لغو کنند.

براساس بیانیه دیدبان حقوق بشر «ممنوعیت تبعیض‌آمیز» طالبان حداقل ۱.۴ میلیون دختر را از حق آموزش محروم کرده و این می‌طلبد که گروه طالبان باید فوراً به ممنوعیت آموزش دختران خاتمه داده زمینه آموزش‌های با کیفیت را فراهم سازند.

مطالب مرتبط